18 september 2022

Ensemble Camiel Boomsma schittert bij opening SCAU-seizoen

Ensemble Camiel Boomsma schittert bij opening SCAU-seizoen

Veel instellingen in de culturele sector komen na de coronacrisis moeilijk op gang. Musea, concert- en theaterzalen draaien nog niet overal op volle kracht. Verheugend en bijzonder is  is, dat het muziek- en kleinkunst minnende publiek van de Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU) in groten getale zondag de weg naar de Schutse weer heeft gevonden.  De plaats van het eerste SCAU-concert in het nieuwe seizoen. Bezoekers met eerder een abonnement zijn de SCAU trouw gebleven. Dank zij hen en de tientallen muziekliefhebbers met losse  kaarten waren bijna alle stoelen in de mooie zaal van de Schutse weer bezet. Alsof er geen lange corona- en lockdown-malaise met afstel en uitstel was geweest

Camiel Boomsma is een uitstekende pianist, met een veelzijdige, ook literaire, begaafdheid. Als solist was hij al eerder succesvol gast bij de SCAU. Zondagmiddag zat hij aan de vleugel, omringd door viool en cello spelende collega’s. Koen Stapert en Gerard Spronk, viool, Anna den Herder, altviool en Mick Stirling, cello vormden het muzikale vriendenkwartet, waarmee Camiel een prachtig programma had samengesteld en gepresenteerd.

Straatnaam in Uithoorns componistenwijk

Origineel was de keus van het ensemble om te beginnen met een prachtig stuk van een  Nederlandse componist wiens naam toevallig ook prijkt op een straatnaambord in de componistenwijk waar Uithoornse zwemmers vroeger een duik in het koude water van het verdwenen Burgemeester Kootbad namen. Die componist is Dirk Schäfer. Honderd jaar geleden was hij een vermaard pianist die ook voortreffelijk kon componeren. Het ensemble speelde als openingsstuk het Adagio Patetico uit Schäfers strijkkwintet opus 5. De warme, laatromantische klanken wekten in de schitterende vertolking door de donker kleurende strijkers met de mooie vleugelpartij de indruk alsof een symfonieorkest op het podium zat.

Lichtvoetig pianoconcert van Mozart

Het drukke concertprogramma van Camiel Boomsma had hem niet meer voldoende gelegenheid gegeven om het aanvankelijk geprogrammeerde Vierde Pianoconcert van Beethoven in te studeren. Als alternatief was het lichtvoetige pianoconcert nummer 12 in A grote terts, opus 414 van Mozart op het SCAU-programma gezet. Mozart had de orkestpartij zelf in afgeslankte vorm bewerkt voor een strijkkwartet. Dat bleek ook voor de SCAU wel prettig, want zonder, onbetaalbaar, symfonieorkest kon Camiel Boomsma in de muzikale dialoog met zijn alert reagerende en stuwende mini-kamerorkest toch de bezoekers laten genieten van dit vrolijke pianoconcert.

Onbetwist meesterwerk

Na de pauze klonk het tweede Pianokwintet van Antonin Dvorak. Opgewekte passages, geïnspireerd door Tsjechische volksmuziek. In het langzame deel de melancholieke tonen van een Oekraïense volksballade, de Dumka. Een wilde volksdans, de Furiant, als derde deel. En dan de razendsnelle finale, als een wild dorpsfeest. Met het gelukkig door deze fantastische  musici kundig ontweken gevaar dat je juist in dat deel muzikaal uit de bocht kan vliegen. Het werd een meesterlijke vertolking op de toetsen en de snaren.

De SCAU is op zondag 16 oktober weer paraat met een uitbundige en meeslepende voorstelling door ensemble  Musica Extrema, rond het thema ”Amor”, over romantiek, drama en liefde.

Dit artikel delen: