18 februari 2018

Heliconensemble omlijst SCAU-jubileum met melodieuze blazersklanken

Heliconensemble omlijst SCAU-jubileum met melodieuze blazersklanken

Na drie jaar was het Limburgse Heliconensemble terug in Uithoorn. In de Thamerkerk verzorgde deze blazersgroep zondag het maandelijkse middagconcert van de Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU). Na het succesvolle jeugdconcert voor de basisscholen was het optreden van het Heliconensemble het tweede bijzondere concert ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig SCAU-jubileum.

In 1981 ging een groep studenten aan het Maastrichts conservatorium zich toeleggen op het spelen van originele en bewerkte composities voor dubbele blazers-kwartetten en –kwintetten. Zo ontstond het Helicon Ensemble, dat met regelmatig nieuwe muzikanten wekelijks repeteert en met een breed repertoire concerteert. De musici werken overwegend als freelancer, orkestlid of muziekdocent. Met als binding hun onvoorwaardelijke liefde voor blaasmuziek in kleine bezetting. Onder leiding van de, als gepensioneerd conservatoriumleraar trombone en kamermuziek veelgevraagde solotrombonist in gerenommeerde ensembles, nog steeds volop actieve dirigent Harrie Ries werd een zonnig, vrolijk en afwisselend programma uitgevoerd. Twee fluiten, twee hobo’s, twee hoorns, twee fagotten, twee klarinetten, in de laagte warm ondersteund door de contrabas: met aanstekelijk plezier werden ze bespeeld.

Hecht samenspel

Meteen al werd energiek ingezet met de vlotte ouverture bij Mozarts opera Cosi fan tutte. Daarna konden alle kleuren van het blazersensemble schitteren in het warmbloedige Divertissement van de laat negentiende eeuwse Fransman Emile Bernard: een aangename kennismaking met onbekende, voortreffelijk voor dit type ensemble geschreven muziek.

Vervolgens klonk het langzame, fraai uitgevoerde Chanson de Nuit van Edward Elgar. Helicon-klarinettist Huub Hellebrand had dit korte stukje kamermuziek smaakvol en met een goed oor voor de mogelijkheden van zijn eigen ensemble bewerkt.

Speelvreugde en virtuositeit gingen vervolgens hand in hand in de razend lastige Respiration Suite van Jurriaan Andriessen, in 1962 gecomponeerd ter gelegenheid van een longartsencongres. Allerlei aspecten van ademhaling en bloedsomloop waren met muzikale fantasie en compositorisch vernuft in dansvormen van menuet tot sarabande en in snelle, over elkaar heen buitelende instrumentale loopjes door Andriessen op muziek gezet. Bewonderenswaardig was het hechte samenspel in dit stuk, waarin een moment van onoplettendheid meteen tot een muzikale ontsporing zou kunnen leiden.

Na de pauze bleek dat  operacomponist Donizetti ook een prettig in het gehoor liggende Sinfonia voor blazers heeft gecomponeerd en dat de strijkerserenade van Dvorak ook in kleurrijk blazersgewaad verrassend mooi klinkt. Dirigent Harry Ries moest om kwart over vier vertrekken om ’s avonds op tijd in het orkest van Aken trombone te kunnen spelen. Daarom speelde Helicon het slotstuk, drie delen uit Debussy’s Childrens corner, zonder dirigent. Het stevig applaudisserende SCAU-publiek kreeg een deeltje hieruit nog als toegift. Zondag 18 maart verzorgt Amsterdams Kleinkunstfestival-finaliste Elke Vierveijzer met zang, gitaar- en pianobegeleiding bij de SCAU een muzikaal-literaire kleinkunstmiddag.