13 september 2020
Aanvang: 14:30 uur

‘Beethoven in kilt – Een andere Beethoven’ Maarten Koningsberger (bariton) en The Atlantic Trio

‘Beethoven in kilt – Een andere Beethoven’ Maarten Koningsberger (bariton) en The Atlantic Trio

13 SEPTEMBER 2020, 14.30 uur: ‘Beethoven in kilt – Een andere Beethoven’
Maarten Koningsberger (bariton) en The Atlantic Trio met Schotse en Ierse volksliedjes van Ludwig van Beethoven (Beethovenjaar 2020)

Programma

Introductie en variaties over volksliedje ´Ich bin der Schneider Kakadu´ Opus 121a (pianotrio)

Vijf liederen uit ‘Scottish Songs’ Opus 108 (bariton en pianotrio)

Pauze

Vier liederen (bariton en piano)

Zes liederen uit ‘Irish Songs’ WoO 152 (bariton en pianotrio)

—————————————————-

In januari j.l. waren ze te zien in Podium Witteman: bariton Maarten Koningsberger en The Atlantic Trio (Janneke van Prooijen, viool; Ansfried Plat, cello; Bas Verheijden, piano) brachten een aanstekelijk Schots drinklied van Beethoven. In dit openingsconcert horen we een heel andere Beethoven dan we gewend zijn. Ierse en Schotse volksliedjes passeren de revue, maar ook ‘Introductie en Variaties’ over het volksliedje ´Ich bin der Schneider Kakadu´ Opus 121a. Laat u verrassen door Beethoven die zich van zijn vrolijke kant laat zien.

Schotse en Ierse volksliederen

In 1809 wordt Beethoven door de Schotse uitgever George Thomson overgehaald om (tegen zeer royale betalingen!) begeleidingen te schrijven bij een aantal Schotse, Ierse en Welsh Folksongs, voor zangstem en pianotrio. De uit Edinburgh afkomstige Thomson maakt deel uit van een stroming die het Schots historische erfgoed wil behouden voor de toekomst. Het laten schrijven van nieuwe begeleidingen bij oude volksmelodieën is daar onderdeel van. Hiervoor is hij op zoek naar klinkende namen en heeft o.a. Haydn, Pleyel en Kozeluch hiervoor al benaderd.

Voor sommige liederen worden helemaal nieuwe gedichten geschreven, al dan niet geïnspireerd door Robert Burns of Lord Byron. Omdat deze liedteksten dikwijls nog niet ‘af’ zijn, ontvangt Beethoven vaak alleen een melodielijn en een titel of een samenvatting van Thomson. Het is bijna niet te geloven hoe Beethoven er desondanks in slaagt om sfeer en inhoud van de tekst op zo’n geniale manier in klank en toonschildering te vatten.

Beethovens volksliedbewerkingen (hij sprak zelf van ‘composities’, niet van ‘begeleidingen’) zijn kleine juweeltjes. Ze behoren waarschijnlijk tot het minst bekende deel van zijn omvangrijke oeuvre, maar het is opvallend dat Beethoven tussen 1809 en 1820 maar liefst 179 volksliederen van begeleidingen heeft voorzien en dat is meer dan van enig ander genre dat hij heeft beoefend.

De zettingen zijn ingenieus. Soms onmiskenbaar Beethoven en vaak nieuw en verrassend. Hij componeert  voor- en naspelen (ongewoon bij volksliederen) en de viool en de cello zijn geheel zelfstandige partijen, geen afgeleiden van de pianopartij zoals zo vaak het geval is bij volksliedbegeleidingen. Beide instrumenten dragen op eigen wijze bij aan de kleur en gevoelswisselingen in de liederen.

Kaarten bestellen

Dit artikel delen: