14 februari 2021
Aanvang: 14:30 uur

‘Bloedmooi Wijnrood’ Beatrice van der Poel en Tim Eijmaal met een persoonlijk concert vol weemoed

 

14 FEBRUARI 2021, 14.30 uur: ‘Bloedmooi Wijnrood’

Beatrice van der Poel en Tim Eijmaal met een persoonlijk concert vol weemoed

Beatrice van der Poel speelt haar mooiste liedjes en gloednieuw materiaal van haar album ‘Montere Weemoed’ dat door Frits Spits in zijn programma de Taalstaat werd gelanceerd. Geïnspireerd door haar samenwerking met auteur Thomas Verbogt waarmee ze een voorstelling maakte, bracht ze een nieuw album uit. Beatrice laat zich niet in één hokje plaatsen en zoekt de muzikale grenzen op: pop, jazz, kleinkunst, soul en blues worden met elkaar vermengd. Songs schrijft ze op gitaar of op haar vintage Lapsteel uit 1936. Voor een gedicht van de overleden TV-presentator en dichter Wim Brands schreef ze de muziek.

Beatrice van der Poel en Tim Eijmaal. Foto: Jano van Gool

Gitarist Tim Eijmaal (o.a. bij Sven Hammond, Matt Simons. New Cool Collective) arrangeerde en produceerde het album. Samen brengen ze een gloedvol en persoonlijk concert vol weemoed, blues, poëzie en een aantal vertaalde songs van Jimi Hendrix.

Beatrice van der Poel bracht al eerder albums uit en verleent haar stem regelmatig aan luisterboeken, zoals ‘Judas’ van Astrid Holleeder. Ze won in 2015 de Storytel Luisterboek Award met ‘Een weeffout in onze sterren’ van John Green. Haar voorstelling ‘Electric Lady’ – een Nederlandstalige ode aan Jimi Hendrix – oogstte viersterrenrecensies. Met Thomas Verbogt maakte ze de literaire muziekvoorstelling ‘Montere Weemoed’ (te zien en te horen geweest bij de SCAU in december 2018). Elke week is ze te horen als radio DJ bij 40Up Radio dat uitgezonden wordt op RTV Noord-Holland.

Uitverkocht


14 maart 2021
Aanvang: 14:30 uur

‘De keerzijde van liefde’ Dostojevski Kwartet met strijkkwartetten van Rachmaninov, Janacek en Schumann

 

14 MAART 2021, 14.30 uur: ‘De keerzijde van liefde’
Dostojevski Kwartet met strijkkwartetten van Rachmaninov, Janacek en Schumann

Programma

S. Rachmaninov:         Strijkkwartet nr. 1
L. Janáček:                  Strijkkwartet nr. 2 ‘Intieme brieven’

Pauze

R. Schumann:              Selectie liederen (arr. voor strijkkwartet)
R. Schumann:              Strijkkwartet nr. 3 in A, op. 41 nr. 3

———————————————————————-

De keerzijde van liefde

In ‘De keerzijde van liefde’ laat het Dostojevski Kwartet een verklanking van de bewogen liefdeslevens van componisten horen. Toen Clara op tournee was, miste de pas getrouwde Robert Schumann haar zo vreselijk dat hij zijn gemis omzette in het hoogromantische derde strijkkwartet. Het strijkkwartet, waarin hij regelmatig op muzikale wijze naar haar verwijst, deed hij cadeau aan zijn geliefde voor haar 23e verjaardag. De liederen die hij componeerde bezingen vaak de liefde, maar ook de grilligheid daarvan. Rachmaninovs grote liefde was Natalya Satina, maar dit werd niet geaccepteerd omdat de twee geliefden volle nicht en neef van elkaar waren. In het jaar dat hij introk bij zijn tante en de liefde tussen Rachmaninov en zijn nicht opbloeide, schreef hij zijn eerste strijkkwartet met daarin een prachtige Romance. Janáčeks strijkkwartet ‘Intieme brieven’ is een muzikaal dagboek waarin hij zijn liefde voor Kamila verklankt. Hoewel Janáček en Kamila allebei getrouwd waren (met een ander), schreven ze elkaar 700 liefdesbrieven waarin zij beschreven hoezeer ze naar elkaar verlangden.

Dostojevski Kwartet. Foto: Tess Photography
Dostojevski Kwartet

Het Dostojevski Kwartet is een veelbelovend strijkkwartet dat wordt geprezen om haar energieke en bevlogen samenspel. Het kwartet werd in 2014 opgericht door de musici Charlotte Basalo Vazquez en Julia Kleinsmann (viool), Lisa Eggen (altviool) en Emma Kroon (cello). In de tijd dat ze samen zijn, gaf het Dostojevski Kwartet concerten in o.a. het Concertgebouw Amsterdam, De Doelen, het Muziekgebouw aan het IJ en als onderdeel van verschillende kamermuziekseries in heel Nederland.

Dostojevski Kwartet. Foto: Tess Photography

Ze speelden op (inter)nationale festivals waaronder het Grachtenfestival, Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht, Festival de Quatuors à cordes en Pays de Fayence en de Strijkkwartet Biënnale Amsterdam. Verder waren ze te gast bij AVRO Spiegelzaal, Opium op 4 en Podium Witteman. Het kwartet werkte samen met o.a. het Doelen Kwartet, Dudok Kwartet en cellist Denis Brott.

Het strijkkwartet volgde lessen bij o.a. Dmitri Ferschtman, Eberhard Feltz, Luc-Marie Aguera en Marc Danel. Vanaf najaar 2016 studeren zij als kwartet aan het Conservatorium van Amsterdam en de Nederlandse Strijkkwartet Academie. Ook volgden zij een tweejarig coachingstraject bij het Quatuor Danel, opgezet in samenwerking met TivoliVredenburg.
Charlotte, Julia, Lisa en Emma zijn allen bruikleners bij het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Uitverkocht


18 april 2021
Aanvang: 14:30 uur

‘Om in de overwinning te geloven’ Solo door actrice Thirsa van Til

 

18 APRIL 2021, 14.30 uur: ‘Om in de overwinning te geloven’
Solo door actrice Thirsa van Til

Deze voorstelling van actrice Thirsa van Til gaat over twee vrouwen: over Traudl Junge, de persoonlijke secretaresse van Adolf Hitler, en over Truus Menger, een verzetsheldin uit Haarlem die samen met Hannie Schaft vocht tegen de Duitse bezetter in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog.  De verhalen van beide vrouwen in een en dezelfde oorlog worden naast elkaar gespeeld. Dit gebeurt in een chronologische vertelling waarin per jaar de ervaringen van beide vrouwen worden belicht. Zo accepteert Traudl in 1942 de baan als persoonlijke secretaresse van Adolf Hitler en sluit Truus zich in datzelfde jaar aan bij het georganiseerde verzet in Haarlem. De voorstelling is gebaseerd op interviews en de autobiografieën van beide vrouwen. Traudl Junge schreef ‘Tot het laatste uur’, waar ook de film ‘Der Untergang’ van Oliver Hirschbiegel op is gebaseerd. Truus Menger schreef ‘Toen niet, nu niet, nooit’.

Thirsa van Til. Foto: André Weima

Solovoorstelling

Deze solovoorstelling vertelt hoe en waarom de vrouwen hun positie tijdens de oorlog hebben verworven en hoe deze beladen tijd hun leven na 1945 heeft beïnvloed. Traudl handelde in het Duitsland van die tijd als een goede burger; ze stelde niet teveel vragen, werkte erg hard en ging er van uit dat de man die aan de macht was, Adolf Hitler, het beste voor had met Duitsland en Europa. Truus daarentegen groeide op in een communistisch gezin; verzet tegen de zittende regering was haar met de paplepel ingegoten. In de ogen van vele Nederlanders, maar zeker in de ogen van de zittende regering behoorde zij tot een groep gevaarlijke burgers die snel de mond gesnoerd moest worden. Ze tornde aan de toen heersende normen van de Nederlandse politiek en werd als uitschot beschouwd. Tijdens de oorlog sloot ze zich aan bij een georganiseerde verzetsgroep en nam de wapens op. Truus heeft eigenhandig vele mensen vermoord, nazi’s en verraders. Er waren in haar tijd weinig mensen die haar als een goede burger beschouwden. Immers; in Nederland neem je het recht niet in eigen hand, wat er ook gebeurt. En zeker niet als vrouw.

Wat zou jij doen?

De geschiedenis heeft de positie van beide vrouwen herschreven; inmiddels wordt Truus Menger gezien als ‘heldin’. Ze wordt overal ontvangen met open armen omdat ze Nederland met gevaar voor eigen leven heeft beschermd tegen de bezetter. Traudl Junge is in 2002 in eenzaamheid gestorven. In de jaren na de oorlog werd zij van jong, naïef, hardwerkende Duitse vrouw omgedoopt tot huichelaarster die haar ogen heeft gesloten voor het leed van miljoenen mensen. Deze omkering stelt ons de vraag; wanneer ben je een goede burger? Wanneer zijn de keuzes die je maakt de juiste en is het mogelijk om deze keuzes in een groter perspectief te zien dan de tijd waarin je leeft? Een van de belangrijkste vragen die de voorstelling oproept bij het publiek is: Wat zou jij doen?

Thirsa van Til

Thirsa van Til is geboren in Hoogeveen in 1986 en volgde toneellessen bij SCALA (Gina Palstra) in De Tamboer toen ze 6 jaar oud was. Op haar twaalfde werd ze aangenomen bij de Noordelingen (Vooropleiding Theaterschool) in Groningen waar ze tot haar achttiende lessen heeft gevolgd. Inmiddels woont ze in Amsterdam en heeft ze de toneelschool afgerond. Ze werkt als professioneel actrice voor verschillende theater-film en televisie producties.  Daarnaast schrijft ze theatervoorstellingen. Onder meer 1984 naar het boek van George Orwell voor theatergroep Urban Myth en Alice in Financial Land voor het Amsterdamse Bos Theater.

Uitverkocht


16 mei 2021
Aanvang: 14:30 uur

‘Amor’ Musica Extrema met een programma ‘Over de liefde en andere duivels’

 

20 DECEMBER, 14.30 uur: ‘Amor’
Musica Extrema met een programma ‘Over de liefde en andere duivels’

De groep Musica Extrema bestaat uit: Tanya Schaap – viool/verteller, Ben van den Dungen – saxofoons, Carlos Matos – piano, Michiel Ockeloen – accordeon en Thomas Pol – contrabas. Zij presenteren Amor, een programma naar het boek ‘Over de liefde en andere duivels’ van Gabriel García Márquez. Amor is een uitbundige en meeslepende muzikale voorstelling met als hoofdthema’s: romantiek, drama en liefde. Het aangrijpende verhaal van de onaantastbare en beeldschone Sierva María zal, afwisselend met muziek, verteld worden door Tanya Schaap, de violiste en oprichtster van de groep.

Amor – Over de liefde en andere duivels

De kus – Gustav Klimt

Sierva Maria is de onbeminde dochter van een zotte Creoolse markies en een slaven handelaarster. De beet van een dolle hond maakt haar tot een speelbal van bizarre kwakzalvers en fanatieke geestelijken, die vrezen dat zij door de duivel bezeten is. Een jonge priester kan echter niets duivels aan haar ontdekken, slechts pure liefde.

Het boek van de Colombiaanse schrijver Gabriel García Márquez, ‘Over de duivel en andere liefdes’, inspireerde Musica Extrema dit muziekprogramma te maken. U zult worden meegenomen door een dramatisch verhaal en door de mooiste Zuid-Amerikaanse melodieën en liederen. Amor is het negende theaterprogramma van Musica Extrema.

Musica Extrema

Sinds haar oprichting in 2003 heeft Musica Extrema een ontwikkeling meegemaakt die op zijn minst opmerkelijk te noemen is. Het orkest heeft op praktisch alle grote en kleine concertpodia van Nederland gestaan, maar ook het buitenland heeft al verscheidende malen met dit ensemble kennis mogen maken.

De groep is opgericht door violiste Tanya Schaap, die vanaf dat moment de artistieke motor is achter dit ensemble. De bezetting is niet geheel gebruikelijk, maar bleek mettertijd veel muzikale mogelijkheden met zich mee te brengen. De klank van het orkest is daardoor ook uniek. Ook buiten ons land maakt Musica Extrema furore. Er werd al getoerd in Spanje, Frankrijk, Portugal, België, Italië, Mexico, Verenigd Koninkrijk, Turkije, Koerdistan, Ierland, Kroatië, Rusland, China, Zuid-Afrika, Botswana, Bolivia, Uruguay, Zuid-Korea, Groenland, IJsland, Duitsland, Zwitserland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Ecuador en Colombia. Op eigen bodem boekte Musica Extrema onder meer succes met voorstellingen als Maestros, Club Vaudeville, Havana, De Mattheus Passie, Missa en de dansvoorstellingen Tango Mania, Tin Pan Alley en Partita.

UITVERKOCHT