Datum: 12 januari 2020
Aanvang: 14.30 uur (de deuren van de zaal gaan om 14.00 uur open)
Locatie: De Schutse, Uithoorn

Eric Borrias

De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween
Naar de bestseller van Jonas Jonasson

Allan Karlsson wordt honderd jaar, maar is niet van plan op te komen dagen op het feest dat het bejaardenhuis organiseert. Dus stapt hij uit het raam en verdwijnt.
Bij toeval komt de honderdjarige man die uit het raam klom en verdween in het bezit van een koffer vol geld, crimineel geld. Vanaf dat moment begint een doldwaze  roadtrip dwars door Zweden. Criminelen, de politie, de pers, iedereen is op zoek naar Allan en de wonderlijke stoet mensen die hij om zich heen verzamelt. O ja, en een olifant.
Borrias maakte van De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween maar liefst twee voorstellingen! Een voor kinderen (7/8+) en een langere versie voor volwassenen.
In de jeugdversie volgen we Allan vanaf het moment dat hij het raam uitstapt. In het park komt hij Sven tegen. Een jongen op de schommel, die hoger en hoger gaat, omdat hij – net als Karlsson, meer van de wereld wil zien. Sven begrijpt “opa” Karlsson maar al te goed en dus zegt hij niets tegen de mensen die op zoek zijn naar Allan en zijn koffer.
Allan Karlsson blijkt niet alleen in zijn honderdste levensjaar een bijzonder mens; ook in de eeuw daarvoor heeft hij heel wat meegemaakt. Hij is van kinds af aan, gefascineerd door explosieven. Hij ontwikkelt zich dan ook tot expert op dit gebied. Mede hierdoor komt hij, al dan niet vrijwillig, over de hele wereld. Ontmoet alle groten der aarde, van Franco en Stalin tot Mao en Truman. Hij blijkt een behoorlijke invloed te hebben gehad op de loop der geschiedenis van de 20e eeuw.
In de volwassenversie van De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween komt ook dit aspect van zijn leven aan bod.

BIOGRAFIE ERIC BORRIAS

Er was eens…

Over Eric Borrias, een jongetje dat heel graag verhalen vertelde, toneel speelde.
Op de middelbare school begon hij met cabaret, richtte met zijn broer cabaret H2SO4 op en begon in 1980 bij het amateurtoneelgezelschap Elckerlyc. Na jaren cabaret en theater begint in 1990 de vertelcarrière van verhalenverteller/ Storyteller Eric Borrias. Dramadocent Loekie Wieringa start met een groep mensen Vertellerscollectief oRare. Het blijkt een ijzersterke leerschool en de opmaat naar een bestaan als fulltime verhalenverteller / Storyteller. Eind 1999 verruilt hij zijn vaste baan voor het grote avontuur. Hij sluit zich aan bij Theaterbureau Het Verteltheater, waar hij met zijn bewerkingen van beroemde kinderboeken veel succes oogst.

Storyteller

Ook het buitenland weet hem te vinden; hij is vaste gast op het grootste vertelfestival van Europa in Alden Biezen (België). Trad o.a. op in Canada, Engeland, Hongarije, Denemarken, Duitsland en Curaçao. Dat vertellen in het Engels geen punt is, komt hem goed van pas.

WOII

In 2000 speelt hij de solovoorstelling Binnen de Poorten, het verhaal van Jules Schelvis; een van de weinige Nederlands die nazivernietigingskamp Sobibor overleefden. Het bracht hem o.a. in contact met Herinneringscentrum Kamp Westerbork, waar hij tot op de dag van vandaag met enige regelmaat optreedt bij herdenkingen, symposia en tentoonstellingen. Ook voor Kamp Vught maakte hij een aantal voorstellingen. Voor zijn spel in Binnen de Poorten wordt verhalenverteller Eric Borrias in 2007 door Stichting Sobibor onderscheiden met de Rachel Borzykowski-penning.
Steeds vaker is verhalenverteller/ Storyteller Eric Borrias ook als vertelcoach en regisseur actief.
Leent zijn stem voor voice-overwerk en speelt in diverse hoorspelen.

Bedrijfsleven

Zijn ervaring in het bedrijfsleven komt hem goed van pas.
Lang voor de term “Storytelling” zijn intrede doet in het bedrijfsleven, is verhalenverteller Eric Borrias al actief voor tal van bedrijven en organisaties. Zijn maatwerkverhalen spreken steeds meer mensen aan.

Kroon op het werk

In 2016 wordt verhalenverteller Eric Borrias door een vakjury unaniem gekozen tot Vertelambassadeur 2016 voor Nederland en Vlaanderen.

Culemborger Eric Borrias: ‘Het vertellen zit in de lift’

Verhalen vertellend Nederland verkeert in opperste extase. Hun metier wordt voortaan gerekend tot de inventaris van het Immaterieel Erfgoed. Op 25 januari 2020 tijdens het jaarlijkse Vertel Event in de Gelderlandfabriek in Culemborg volgt de plechtige bekrachtiging. Vertelambassadeur Eric Borrias, woonachtig in de Lekstad, zal daar zeker bij zijn.

‘De honorering is met gejuich ontvangen’, zegt Borrias (Utrecht, 1954) over het moment dat er witte rook kwam vanuit het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland. ‘Ze hadden ook nee kunnen zeggen. Dit is een belangrijk ontwikkeling voor het verhalen vertellen, want zoiets werkt als een vliegwiel. Het vertellen krijgt hiermee makkelijker ingang, bijvoorbeeld in het onderwijs’.

Immaterieel erfgoed, legt het Kenniscentrum uit, ‘is de schakel tussen heden, verleden en toekomst. Het is cultuur van nu, geeft een gevoel van verbondenheid met vorige generaties en is tegelijkertijd ook toekomstgericht omdat mensen het willen doorgeven aan volgende generaties’. De inventaris bevat bijna 150 gebruiken, van de herdenking en viering van het Leidens Ontzet tot de Sint-Maartenviering in Utrecht.

Met niets anders dan je stem creëer je een hele wereld

De vertellers hebben een lange weg afgelegd om deze status te bereiken, meldt Borrias. ‘Het vertellen zit in de lift en de organisaties die zich ermee bezighouden zijn gegroeid, in activiteiten én kwaliteit. Een belangrijke stap is de oprichting van de Federatie Nederlandse Vertelorganisaties begin 2019, waarin acht organisaties samenwerken. Met boekingsbureau, opleiding, belangenbehartiger en andere disciplines in één federatie is het een veel serieuzere gesprekspartner. De federatie heeft een toekomstplan geschreven: wat willen we de komende vijf tot tien jaar? Een van de doelstellingen was bijschrijving bij de inventaris Immaterieel Erfgoed. Dat is nu gerealiseerd’.

Verhalen vertellen is niet hetzelfde als voorlezen, doceert Borrias streng. ‘Dat is ook leuk, maar een heel ander vak. Hetzelfde geldt voor een acteur die een monoloog doet. Een verteller is altijd tekstueel met de zaal bezig. Dat is wat me raakt in dit vak, dat je met niets anders dan je stem een hele wereld creëert die het publiek vervolgens vrij kan invullen’.

Dagtaak

Zelf leerde Borrias vanaf 1990 het vak bij het Tielse gezelschap O’Rare. Op zeker moment gaf hij zijn baan bij een uitgever eraan en stortte zich volledig op het vertellen. Inmiddels heeft hij er al twee decennia een dagtaak aan. ‘De tweehonderd voorstellingen per jaar haal ik wel. Ik heb zelfs jaren gehad dat ik er over de driehonderd had’. De Culemborger, die zijn liefde voor theater opdeed in de Utrechtse Schouwburg, waar hij op een steenworp vandaan is geboren, wordt door publiek, pers en vakgenoten geroemd om zijn theatrale vertelvoorstellingen. Die zijn veelal gebaseerd op bekende (kinder)boeken zoals De brief voor de koning, Reis om de wereld in 80 dagen, Erik of het klein insectenboek, De scheepjongens van Bontekoe en De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween. ‘In de loop der jaren is het vak leuker geworden omdat het veld zo veel breder is. Zo heb ik een programma gedaan met een rapper en een singer-songwriter’.

Achter glas

Aan verhalen nog altijd geen gebrek. Op verzoek van acteur Helmert Woudenberg gaat Borrias aan de slag met Milarepa, een stuk dat Woudenberg in de jaren 90 maakte over een 11de-eeuwse Tibetaanse yogi. Maar eerst gaat hij in januari zijn vierde lustrum als zelfstandig verteller vieren met het nieuwe programma Achter Glas. ‘Voor het eerst vertel ik een persoonlijk verhaal, over het wonderkind dat ik was. Ik ben namelijk twee maanden te vroeg geboren, vandaar de titel. Die verwijst naar de couveuse waarin ik in de jaren 50 begon’.

Kaarten bestellen

Dit artikel delen: