Serieus maar ook luchtig, sprankelend en afwisselend was het vocaal theatrale programma dat het trio TreSonanz zondagmiddag in de Thamerkerk presenteerde aan het publiek van Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU).
Sopraan Christina Völtl, mezzosopraan Natascha Morsink en pianist Andrew Clark houden niet van een statische concertvorm met stilstaande zangers en een onbeweeglijk op zijn kruk zittende pianist. In hun liedprogramma “Decamerone” nemen de zangeressen en hun pianistisch begeleider de luisteraars in de zaal enthousiast mee op een muzikale tocht onder de titel “Decamerone”. Dat werd een boeiende reis door de tijd met korte aria’s uit opera’s, duetten voor sopraan en mezzosopraan en gedichten met een knipoog. Dat alles op muziek van componisten van Monteverdi tot Benjamin Britten en van Franz Schubert tot John Cage. Tussendoor klonken op de vleugel solistisch enkele goed in het oor liggende en mooi gespeelde preludes van de Nederlandse componist Herman Groenewegen, uit zijn nieuwe vierentwintigdelige serie op CD “Piano Appassionato”.
De, volledig op elkaar ingespeelde, zangeressen met voortreffelijk bij elkaar passende stemmen en hun vaardige begeleider aan de vleugel verrasten het publiek al aan het begin van het concert door ongemerkt tussen de mensen in de zaal te zitten en vanaf die plaats zingend op te komen. Pianist Andrew Clark was toen, ook vanuit het publiek opgekomen, net aan de vleugel gaan zitten.
Deze speelse aanpak beheerste het programma. Het hele podium werd gebruikt, tot en met de preekstoel toe. In verschillende gezongen en raak getroffen spelscenes werd levendig en met humor uitgebeeld waar de gezongen verhaaltjes en liedteksten over gingen.
Toen Andrew Clark een rustig wals-intermezzo van Debussy inzette, kostte het de zangeressen geen moeite om enkele heren uit de zaal letterlijk in beweging te krijgen en in de extra vrij gelaten ruimte voor en tussen de stoelen in de zaal een dansje te wagen. Door vrijwilligers uit de zaal een grote schuimrubber dobbelsteen te laten werpen, kon het publiek meebeslissen over de stukjes die vlak vóór het begin van de pauze werden gezongen of voorgedragen. Op grote opgerolde vellen aan een standaard voorin de zaal stonden zes titels. Het cijfer dat na de worp met de dobbelsteen boven lag, bepaalde de keus. Een aardige vondst, die kenmerkend was voor de ontspannen interactie met de mensen in de zaal. Die beleefden zo een plezierige middag met zang en pianospel van eerste klas professioneel niveau, aansprekend, met fantasie en vaart gepresenteerd.
De SCAU is in de Thamerkerk op zondag 15 maart om 14.30 uur weer present met een recital door de jonge, internationaal al heel actieve, pianist Camiel Boomsma, in een programma met werken van onder andere Beethoven, Debussy, Wagner en Liszt.
Bob Berkemeier |