Bijna alle honderdtwintig programmaboekjes waren zondagmiddag uitgedeeld aan de bezoekers van het recital door Tosca Opdam, viool en Helena Basilova, piano in de Thamerkerk. Dat betekende een uitverkochte zaal. Het jonge talentvolle duo verzorgde het Nieuwjaarsconcert van de Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU).
In een mooi uitgebalanceerd programma met meesterwerken voor viool en piano uit de jaren vlak na de Eerste Wereldoorlog lieten ze horen welke muziek er ook in de nadagen van de laatromantiek is gecomponeerd voor deze combinatie.
Via de prachtig vertolkte Sonate nummer 3 van vernieuwer Claude Debussy ging de muzikale reis vóór de pauze naar de volbloed romanticus Edward Elgar. Zijn Sonate voor viool en piano klonk met meeslepende volbloedigheid. Warm en krachtig klonk de viool, een uniek exemplaar uit 1700. De kostbare viool werd aan Tosca Opdam beschikbaar gesteld door een particuliere mecenas die geen betere bespeler had kunnen kiezen. Mede dank zij de voortreffelijke pianistische prestaties van Helena Basilova aan de vleugel ontstond een boeiende muzikale dialoog tussen eensgezinde muzikanten van grote klasse.
Na de pauze ging de muzikale reis via de Sonate van de Hongaar Leos Janacek terug naar Nederland. Via de korte melodieuze Arietta van Henriette Bosmans werd gedemonstreerd dat in Nederland ook uitstekende vrouwelijk componisten hebben gewerkt. Met drie vlot en energiek gespeelde delen uit de suite Much ado about nothing van Erich Konrgold werd het concert besloten. Al werd het duo na enthousiast applaus wel nog teruggeroepen voor het spelen van een dansante toegift, het Scherzo uit de Sonate opus 108 van Brahms.
Zondag 19 februari staat Audrey Bolder op het SCAU podium met haar vertel- en theaterprogramma “Bep, dochter van Rietveld”, over de bekende architect, die ook het onlangs vijftigjarige Uithoornse monument “De Hoeksteen” heeft ontworpen. |