“Het mysterie van Kerst” was de titel van het concert dat het Vocaal Ensemble Corde Vocali zondagmiddag in De Schutse verzorgde. Het publiek van de Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU) had twee jaar geleden al aangenaam kennis gemaakt met dit kamerkoor. Leden zijn vijftien bevlogen en voortreffelijk zingende amateurs. Per project wordt een gastdirigent aangetrokken. Dit keer was dat Eric Jan Joosse, voor wie het natuurlijk prettig was op de eigen thuisbasis zo’n goed vocaal ensemble te mogen leiden.
Met een mysterie begin je niet fortissimo. Sfeervol en origineel was dan ook de keuze van koor en dirigent om achterin de kerk de heren afzonderlijk, onder voorbeeldige leiding van koorlid Jeroen Klemann, eenstemmig te laten beginnen met het Gregoriaanse“Rorate Coeli”. De serene lijn van de opening werd vervolgens op het podium voorin de zaal voortgezet. Dat gebeurde met vocaal mooi gepolijste uitvoeringen van meerstemmige werken uit de Renaissance. Verspreid over het programma klonken de delen uit de vijfstemmige “Mis” van William Byrd, met voor de pauze het “Magnificat” van Michael Praetorius.
Muzikale roomtaartjes
Van de Noorse componist Ola Gjeilo (geboren 1978) stonden twee korte stukken op het programma. Gjeilo componeert in een toegankelijke stijl, waardoor argeloze koorleden en luisteraars vóór een eerste repetitie of uitvoering niet hoeven te schrikken als ze zijn werk nog niet kenden en misschien verontrust vernamen dat ze van een eigentijdse componist zijn.
Zure critici schrijven dan dat zijn koorwerken klinken als muzikale roomtaartjes. Maar wat is er tegen als een koor zo’n lekker muzikaal gebakje met zangplezier presenteert aan een publiek dat daarvan geniet? En dat gebeurde, vooral met“Magnum Mysterium”, een mooi stuk waarbij de componist een muzikaal fraai ingeweven cellopartij had geschreven. Die werd prachtig gespeeld door Joachim Eijlander. Voor de pauze had het SCAU-publiek al kennis gemaakt met deze veelzijdige cellist, die onder andere lid is van het vermaarde Rubens Kwartet. Hij speelde als instrumentale intermezzo’s tussen de koorbijdragen twee verstilde“Caprices”van de achttiende-eeuwse Italiaanse componist Evaristo dall’Abaco.
Gezongen kerstvreugde
De Kersttijd wordt gekenmerkt door vreugdevolle verwachting van een belangrijke gebeurtenis. Dat kon je horen in de opgewekte noten van de bekende kerstliedjes“Il est né le divin enfant”en in enkele vrolijke, ritmisch helemaal niet zo eenvoudige, Spaanse liedjes uit de Renaissance. Door koorleden zelf vaardig gehanteerde kleine slaginstrumenten zorgden voor wat lichte instrumentale begeleidingkleuren. Het publiek in de vrijwel volledig bezette zaal kon aan het slot van deze geslaagde koor- en cellomiddag meezingen. Ter begeleiding van de samenzang had Eric Jan Joosse zelf op de hoog gelegen orgelbank achterin de kerk plaatsgenomen. En ieder couplet klonk het orgel een graadje majestueuzer. Na het hartelijk applaus bleef menige bezoeker nog even om de overal langs de wanden van de feeëriek versierde kerkzaal tentoongestelde kerststalletjes te bewonderen. Op zondag 12 januari kruipt meesterverteller Eric Borrias op het SCAU-podium in de huid van allerlei wonderlijke personages met“De honderdjarige die uit het raam klom”.De website van de SCAU, www. scau.nl, bevat nadere informatie. Via de website zijn al kaarten te bestellen.
|