Helena en Eva briljant in aangepast SCAU-programma
Ziekteverwekkers hadden de afgelopen week niet alleen huisgehouden bij het bestuur van de Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU). Dit weekend was ook zangeres Francine Vis te ziek om met haar collega’s Helena Basilova (piano) en Eva van Grinsven (saxofoon) zondagmiddag in De Schutse te verschijnen. Rond het thema“Frauen, Liebe und Leben”zouden de drie musiciennes in de concertserie van de SCAU een liedprogramma verzorgen. FrancineVis was er speciaal voor overgekomen uit Denemarken. Daar is zij verbonden aan het operahuis in Kopenhagen. Met een zieke stem kun je in noodgevallen nog wel piano- of vioolspelen, maar zingen is medisch echt uitgesloten.
Interessante Russische componisten
Vocalistische vervanging bleek op zo korte termijn niet te regelen. De gezond gebleven trioleden Helena Basilova en Eva van Grinsven moesten dit weekend dan ook ijlings het muzikale roer omgooien om het concert te redden. Gelukkig zijn beide dames muzikanten van de bovenste plank en sinds hun succesvolle conservatoriumjaren zijn ze gewend om met elkaar samen te spelen. Ze hebben hun programma dan ook vindingrijk aangepast aan de mezzosopraanloze omstandigheden. Vlot improviserend hebben ze alle onverwachte stukken plezierig toegelicht.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel, zei Johan Cruijff. Geen liederen van Schumann, Brahms Graener en Frank Bridge dus: een nadeel. Maar wel prachtige, weinig uitgevoerde stukken van voortreffelijke, niet zo bekende, Russische componisten voor piano en voor piano en saxofoon, origineel of bewerkt voor deze combinatie. Helena Basilova is geboren in Rusland. Als kleuter woonde ze met haar moeder, pianiste Irina Parfenova, in Uithoorn en Wilnis. Ze is een van de oud-leerlingen van het Alkwin College met een prachtige loopbaan op het gebied van de podiumkunsten.
Haar affiniteit met haar geboorteland is onmiskenbaar. Daardoor kreeg het aangepaste zondagmiddagprogramma een Russische tint. Prachtig vertolkten Helena en Eva met haar volle en flexibele saxofoontoon, vocalises, muzikale sprookjes en duetten. Componisten als Prokofjew en Rachmaninov waren wel bekend. Maar weinig bezoekers zullen hebben gehoord van de pianistisch fantastisch gecomponeerde sprookjes van Nikolaj Medtner. Helena Basilova speelde ze vlak voor de pauze met een briljante climax in het laatste sprookje waar je stil van werd. Dit was werkelijk pianospel op topniveau.
Nieuwe stukken
Verder kon het SCAU-publiek kennis maken met mooie korte werkjes uit de dikke bundel met nagelaten stukken van Helena’s vader Basilov. Hij was componist. Een keer op bezoek in Denemarken konden beide musiciennes aan componist Smirnof zelf vragen hoe ze zijn nieuwe weemoedige stukken voor saxofoon en piano, op gedichten van Boris Pasternak, moesten spelen. Zondagmiddag klonk dit knappe nieuwe werk in De Schutse. Met de bekende Habanera uit Bizets opera Carmen, maar nu, direct herkenbaar, voor saxofoon en piano bewerkt, landde het sympathieke duo weer op muzikaal bekend terrein. Hoe feestelijk en swingend de saxofoon ook in de jazzmuziek kan klinken, liet Eva van Grinsven met haar partner aan de vleugel horen in de toegift: Blues, van de Franse componist en dirigent Emanuel Rosenthal.
Op zondag 17 november staat cabaretière Lonneke Dort op het SCAU-podium in De Schutse met haar programma “Na de lieve vrede”. De website van de SCAU, www. scau.nl, bevat nadere informatie en via de website zijn al kaarten te bestellen. |