Mezzosopraan Francine Vis, pianiste Helena Basilova en saxofoniste Eva van Grinsven kennen elkaar in hun persoonlijke en muzikantenlevens al lang. Maar dat niet alleen. Ze spelen ook al lang samen. Al is dat niet altijd makkelijk te organiseren met eigen carrières die zich geografisch in allerlei richtingen bewegen. Zoals naar het operahuis in Malmö, waaruit Francine dit weekend even was ontsnapt om in Uithoorn op te treden.
Zondagmiddag lieten de drie musiciennes in de Schutse horen dat die vertrouwdheid met elkaars muzikale kwaliteiten een prachtige eenheid in musiceren oplevert. Dat gebeurde in het liedprogramma “Frauen, Liebe und Leben”, met liedkunst van Robert Schumann, Johannes Brahms, Joaquin Nin, Frank Bridge en Georges Bizet.
Flexibele stemmingswisseling
Meteen al bij de vertolking van “Het lied van de Wachter”, van de Cubaanse pianist en componist Joaquin Nin, werd het publiek van de Stichting Culturele Activiteiten (SCAU) verrast door de fraaie combinatie van een stralende stem, parelend pianospel en de donkere, warme klank van de altsaxofoon. Heel flexibel schakelde Francine Vis daarna tussen de verschillende stemmingen in de acht liederen van de cyclus “Frauenliebe und Leben” van Robert Schumann. De gevoelens bij het ontluiken van de liefde. De vreugde bij huwelijk en geboorte, en zo verder tot de tragiek van het te vroege overlijden van de geliefde echtgenoot. Francine Vis vormde met Helena Basilova aan de vleugel een ideaal duo om vocaal en, net zo belangrijk, instrumentaal de emotionele mini-wereldjes van die acht liederen ontroerend te verklanken.
Daarna klonk de saxofoon weer bij de prachtige vertolking van twee liederen van Johannes Brahms. Dat de componist behalve de zang- en de pianopartij oorspronkelijk aan een altviool als derde partij had gedacht, kon een bezoeker van het SCAU-concert makkelijk vergeten. Want in de akoestiek van de Schutse klonk de versie met altsaxofoon, in de soepele wisselwerking met de zang- en de pianopartij, voortreffelijk. Dat gold ook voor de, eveneens oorspronkelijk van een altvioolpartij voorziene, “Three songs “van de Engelse componist Frank Bridge.
Gewaardeerd uitstapje naar de opera
Zonder arrangementen voor de bijzondere combinatie zang-piano-saxofoon kan een trio moeilijk een volledig en afwisselend programma samenstellen. Geen probleem, want de muzikale kracht van een sterke compositie verdwijnt niet als de oorspronkelijk instrumentatie wordt veranderd door middel van een arrangement. Een wals van Strauss blijft net zo interessant en leuk als deze niet door een groot symfonieorkest, maar door een handig salonorkest of trio wordt gespeeld. Daarom klonken de vier voor zangstem geschreven korte liederen van Sergej Rachmaninov, ook met de zangstem woordloos vertaald in de altsaxofoonpartij, heel goed en miste je niets van de muzikale schoonheid ervan.
Intussen stond Francine Vis startklaar voor een uitstapje naar de opera. Weer voorbeeldig gesteund door haar twee collega’s liet ze horen en beweeglijk ook zien dat ze zich behalve op het liedpodium ook in het operatheater prima thuis voelt. Laat ik dan een paar bekende aria’s kiezen aan het slot, zal ze hebben gedacht. Dat werden drie aria’s die in de zaal merkbaar een feest der herkenning opleverden: uit “Carmen” van Georges Bizet, waaronder de bekende “Habanera”. Na de intimiteit van Schumann en Brahms, nu de sfeer van het extroverte muziektheater in het klein, met Carmen verleidelijk dwepend, maar ook op virtuoze volle kracht in de hoge ligging van de vrouwenstem. Met suggestief het orkest in de pianopartij en tegenspeler Don José zonder woorden op de sax. De mensen in de, wederom volle, zaal vonden het fijn die bekende stukken in deze combinatie live te horen. Dat bleek wel uit het hartelijke applaus als dank voor deze mooie muziekmiddag.
Op 19 maart komt cabaretier Vincent Bijlo voor de SCAU naar de Schutse, met zijn programma “Laat dat maar aan mij over”. Op zondag 16 april biedt de SCAU, die dit jaar dertig jaar bestaat, een voor alle belangstellenden gratis extra concert aan. Dan zal het gemengde Noordwijker koor “The Seasidesingers” onder leiding van SCAU-voorzitter en dirigent Bob Berkemeier een concert met een lichtvoetig Engels programma presenteren, met de titel “An English Afternoon”. |