VERDER LUISTEREN NA 10 MAART                                                                   Ruurd van der Weg

Het kamermuziekrecital van violiste Noa Wildschut en pianiste Elisabeth Brauss op zondag 10 maart 2019 was voor mij een hoogtepunt van het seizoen 2018-2019. Ze speelden zeer geïnspireerd, vrij en schijnbaar moeiteloos, alert op elkaar reagerend, met nu en dan een glimlach als een passage goed gelukt was. Heerlijk om te zien en te horen. Het laaiend enthousiaste publiek werd getrakteerd op twee toegiften: een vrolijke volksdans van Sibelius en het indrukkende thema dat John Williams geschreven heeft voor de film ‘Schindlers List’. Daarmee waren we weer terug op aarde. En dan te bedenken dat ze elkaar nog maar een half jaar kennen: ze delen een appartement in Berlijn. Ze moeten maar zo snel mogelijk samen een CD opnemen. Tot die tijd zullen we het moeten doen met CD’s van hen allebei apart, maar dat is ook geen straf.

In 2017 verscheen deze sprankelende debuut-CD van Noa Wildschut met louter werken van Mozart: het vijfde vioolconcert (met het Nederlands Kamerorkest) en de vioolsonate K454. In dit laatste werk wordt ze begeleid door haar oom Yoram Ish-Hurwitz die ook al eens optrad bij de SCAU. Noa schreef zelf de cadenzen voor het vioolconcert, met hulp van componist Max Knigge. Op 8 augustus 2019 staat ze in de Grote Zaal van het Concertgebouw  samen met het JeugdOrkest Nederland; dan speelt ze het derde vioolconcert van Saint-Saëns. Het is een optreden in de serie Bankgiroloterij Zomerconcerten. Iets om naar uit te kijken.

Dit is de eerste solo-CD van Elisabeth Brauss, die meteen de hoogste lof kreeg in het gerenommeerde klassieke magazine Gramophone (Editor’s Choice augustus 2017). Een wonderschone CD met de zevende pianosonate van Beethoven, de tweede van Chopin (ja die, met het beroemde derde deel: Marche funèbre) en de tweede van Prokofjev. En ze besluit samen met pianist Fabian Müller met een stuk van Denhoff. Het getuigt van lef om meteen maar met zo’n programma te komen. Hou deze pianiste in de gaten, we gaan nog veel van haar horen.