Datum: 15 September 2024
Aanvang: 14.30 uur (deuren van de zaal gaan om 14.00 uur open)
Locatie: De Schutse, Uithoorn
PROGRAMMA ‘DANSEN OP 4 HANDEN’ * Pjotr Iljitsch Tsjaikovsky: Notenkraker-Suite: selectie (1891) * Leo Smit: Divertimento voor vier handen (1940)
* Johannes Brahms: Walsen op. 39: selectie (1866) Pauze * Karen Tanaka: Water Dances I, II, III – solo piano (2011) * Astor Piazolla: ‘Cuatro Estaciones Porteñas’ – Vier seizoenen van Buenos Aires (1965) 1. Verano Porteño(Buenos Aires – Zomer) BIOGRAFIE HELENA BASILOVA “Helena Basilova showed an affinity for Shostakovich and played sensitively and with flair.. “ – New York Times “Soms blaast ze een frisse bries door de noten maar vaker overheerst de melancholie die zo mooi bij de werken van Janácek past..” – Volkskrant Helena Basilova werd geboren in Rusland als dochter van twee pianisten, maar groeide op in Nederland. Helena’s brede belangstelling voor muziek openbaart zich in haar zeer gevarieerde repertoire. Toch voelt ze nog altijd een sterke band met Russische muziek, zodat componisten als Prokofiev, Rachmaninov, Gubaidulina en Scriabin met regelmaat op haar programma’s terugkeren. Haar piano-carrière nam een vlucht na de toekenning van de Debuut Serie Concert Tour in 2008. Helena speelde sindsdien in de belangrijkste concertzalen van Nederland, waaronder Het Concertgebouw, Vredenburg en de Oosterpoort. Vervolgens leidde deze tour tot optredens in heel Europa, Zuid-Amerika en de VS. Ze verhuisde naar New York om zich daar verder te ontwikkelen en te laten inspireren. Zij richtte zich hier zowel op haar solocarrière als op de kamermuziek. Zo voerde ze onder meer Scriabin’s 9e Sonate op in Carnegie Hall’s Weill Hall, speelde ze het Tweede Pianoconcert van Shostakovich in het befaamde Symphony Space NYC en maakte ze deel uit van het NYU Contemporary Music Ensemble. Haar interesse in hedendaags repertoire leidde tot een hechte samenwerking met componisten uit het West 4th New Music Collective. Helena Basilova. Fotograaf: Marco Borggreve Helena Basilova vindt het belangrijk dat het bereik en de bandbreedte van de klassieke muziek worden vergroot. Ze trad op in projecten waarin haar pianospel werd gecombineerd met poëzie, beeldende kunst, jazz of dans en zal altijd op zoek blijven naar nieuwe manieren en locaties om haar muziek tot leven te brengen. In 2016 werkte Helena samen met het collectief DEFRAME die live visuals ontwierpen bij de muziek van Alexander Scriabin in Roest Amsterdam. In 2013 bracht de pianiste haar debuut cd uit met pianowerken van Leoš Janáček, onder het label Quintone Records, die lovend werd ontvangen door de Nederlandse pers en radio. In 2015 verscheen haar tweede album ‘Picturing Scriabin’, opgenomen in het gerenommeerde Banff Centre Canada en opgedragen aan de Russische componist Alexander Scriabin die in April 2015 precies 100 jaar geleden is gestorven. In 2017 werd de CD ‘Rendez-vous Russe’ bekroond met de prestigieuze ECHO Klassik Preis in de categorie kamermuziek. Deze opname betrof een project van saxofoniste Eva van Grinsven uitgebracht op MDG Records Duitsland. Een volgend album was een eerbetoog aan de fantasie, het onbekende en het magische in deze wereld. Vanuit dit thema heeft Helena muziek van Medtner, Myaskovsky, Prokofiev, Janáček, Schnittke en Bagri bij elkaar gebracht. Elena Fisova completeerde de selectie met haar compositie ‘A Fearful Fairy Tale’ en gaf daarmee het album haar titel. Sinds 2016 cureert Basilova een concertserie genaamd Mevrouw de Uil in de Uilenburgersjoel te Amsterdam. In het seizoen 2019-2020 waren er projecten en samenwerkingen met o.a. Konstantin Napolov, Maya Fridman, Maxim Shalygin, Elena Firsova, Tony Roe en Diamanda Dramm. In 2021-2022 werkte Helena samen met diverse musea in Amsterdam in het kader van een stimuleringsbeurs van de Amsterdam Art Foundation. Helena Basilova. Fotograaf: Marco Borggreve Projecten die op stapel staan: muziek componeren bij de film ‘Aelita’ (2024) en het nieuwe soloprogramma ‘Crystalline’ met werken van Messiaen, Murail en Tanaka. Helena Basilova ontving scholarships van de NYU, Huygens Beurs, Prins Bernhard Cultuurfonds, het NFPK en heeft een Steinway-vleugel uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in bruikleen. Sinds 2016 is Helena hoofdvakdocent piano klassiek aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle. BIOGRAFRIE IRINA PARFENOVA Irina Parfenova studeerde piano aan de Gnesin’s Muziek-Pedagogische Academie in haar geboortestad Moskou. In 1990 vestigde Irina zich in Nederland. Zij behaalde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag haar tweede pianodiploma. Zij is artistiek leider van Stichting Troupe A’dour, die mede door haar is opgericht. Irina, werkzaam als pianiste en docente piano, had de behoefte om eigen professionele muziektheaterproducties op te zetten en uit te voeren voor verschillende doelgroepen, vooral voor kinderen. Daarnaast werkt zij intensief samen met zangers waarmee ze nationaal en internationaal optreedt. De naam Troupe A’dour is een verwijzing naar gezelschap (‘Troupe’ in het Frans) en naar troubadours: rondtrekkende muzikanten en dichters uit de Middeleeuwen. Stichting Troupe A’dour is opgericht in 2006 en is een initiatief van pianiste Irina Parfenova en regisseur Pieter Scholten. De stichting heeft ten doel een bijdrage te leveren aan de kunst- en cultuureducatie in de samenleving. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van theatervoorstellingen, concerten, muzikale lezingen, workshops en andere culturelere activiteiten. Bij voorkeur in samenwerking met andere organisaties. Voor kinderen en volwassenen. ‘De muziek dient tot verstrooiing, tot opvoeding, tot aansporing van geest en hart, en tot de bevrijding der ziel van de hartstochten’ (Aristoteles) Helena en Irina. Foto: De Groene Venen april 2023 |
Kaarten bestellen |
Dit artikel delen: