‘Moeder en Dochter Piano Vierhandig’

Datum: 16 september 2018
Aanvangstijd: 14.30 uur (zaal open om 14.00 uur)
Locatie: De Schutse, Uithoorn

PROGRAMMA

1) Franz Schubert:  Fantasie in f. kl.t., D 940

“Schubert is misschien wel de enige componist die bijna evenveel werken voor quatre mains als voor piano solo geschreven heeft. Er zijn 47 stukken voor piano vierhandig van hem bewaard gebleven, waarvan de Fantasie in f klein, D 940 het onbetwiste hoogtepunt vormt. De quatre mains van Schubert vertegenwoordigen een intieme wereld van ambachtelijkheid en schoonheid, intellectuele verkenning en emotionele poëzie, empathie en communicatie. Schubert componeerde zijn Fantasie in f klein in Wenen begin 1828, minder dan een jaar voor zijn dood. Hij speelde op 9 mei zelf de première samen met de componist Franz Lachner. Het werk is opgedragen aan zijn leerlinge Karoline Esterhazy uit Zseliz, op wie hij hopeloos verliefd was.

Het openingsthema van de uit vier in elkaar overlopende delen opgebouwde Fantasie is dan ook uitgesproken melancholiek. De verstilde en bezielde lyriek van het Allegro molto moderato vloeit over in een stormachtig Largo in fis klein, waarin de muziek turbulent opzwelt tot een hartverscheurende pathetiek, om vervolgens weer door te stromen in het lichtvoetigere en vrolijkere Scherzo, gevolgd door de enorme polyfone climax van de Finale, die tenslotte weer terugkeert naar de serene zangerigheid van het begin” (tekst: Wenneke Savenije).

2) Sergei Rachmaninov:  6 Stukken/Duetten op. 11

 – Barcarolle
 – Scherzo
 – Russisch thema
 – Wals
 – Romance
 – Slava!

Rachmaninov’s werken voor piano duet (quatre mains) zijn helaas overschaduwd door zijn muziek voor twee piano’s. Hij componeerde deze Six Morceaux, opus 11 in 1894, op 21-jarige leeftijd. Ze zijn niet zo individueel van karakter of zo vindingrijk als zijn (latere) solo pianowerken, maar het zijn toch prachtige, effectvolle miniaturen die het huiselijk musiceren van zijn kindertijd oproepen.             

– PAUZE –

3) Alexander Basilov: ‘Zimushka Zima’ (‘Moeder Winter’)

4) Igor Stravinsky:  Le Sacre du Printemps  (Het Lenteoffer)

“Na de première van ‘Petroesjka’ (1911), dat veel succes behaalde, ging Stravinsky naar Rusland, waar hij op zijn landgoed aan de ‘Sacre’ begon, die hij op reis voltooide (1913). De eerste uitvoering werd een ongekend schandaal, wat Stravinsky gedeeltelijk verklaarde uit de verkeerde choreografie van Nijinski. In 1914 werd de concertuitvoering te Parijs van de ‘Sacre’ echter een groot succes. De ‘Sacre’ bestaat uit taferelen van een verzonnen ritueel uit het oude Rusland.

De barbaars pastorale ‘Introduction’ geeft een indruk van de woeste natuur die de oermens aanbidt.
I De verering van de Aarde.
Wichelaars voorzeggen de lente; de jongeren doen het spel der ontvoering, de voorjaarsdans en het toernooi van de naijverige stammen. Omstuwd door een wilde stoet nadert de Wijze; in een dansorgie vereren allen de Aarde.
II Het offer. De jongeren schrijden in magische cirkels en verheerlijken de maagd die voor het offer is uitgekozen. Na het aanroepen van de voorvaderen en de rituele handelingen tot hun eer, doen allen de sacrale dans, aangevoerd door de uitverkoren maagd, die zich aan een delirische extase overgeeft totdat zij tenslotte uitgeput sterft.

De muziek voor dit ballet is melodisch van een verbijsterende eenvoud: in elk onderdeel komen enkele korte thema’s voor, simpeler dan het kleinste volksliedje, de flarden ervan vaak herhaald. Haar barbaarse grootsheid dankt zij aan de obsederende ritmes en de schrijnende dissonanten. Het religieuze uit zich hier als een tremendum, een beven voor het goddelijke, opgeroepen door een overrompelende klank en schokkende, hortende cadansen.  Deze verheerlijking van de lente bekommert  zich niet om de tederheid van bloesems, zij gaat op in wild stortende stromen en lawines, in de kiemkracht die rotsen doet splijten” (tekst: Casper Höweler, XYX der Muziek).

BIOGRAFIEËN

Helena Basilova

Zoals haar achternaam wellicht verraadt, is zij geboren in Rusland, maar op zevenjarige leeftijd al naar Nederland verhuisd, waar zij sindsdien is opgegroeid, studeerde en nu woont en werkt. Er is een rechtstreekse link met de regio Uithoorn: Helena heeft in Wilnis gewoond en op het Alkwin College gezeten… Zij vindt het belangrijk om het bereik en de bandbreedte van de klassieke muziek te vergroten en zij zoekt daarom naar manieren om haar pianospel te combineren met b.v. poëzie, film, beeldende kunst of jazz. Ook blijft zij altijd op zoek naar nieuwe manieren en locaties om haar muziek tot leven te brengen. Door haar afkomst voelt zij een sterke band met Russische componisten, die daarom vaak in haar programmakeuzes zijn terug te horen, zoals Prokofjev, Rachmaninov, Shostakovich en Scriabin. Naast solo-optredens en kamermuziekprojecten stort zij zich momenteel op de muziek van haar vader Alexander Basilov. Hij was componist en pianist en heeft na zijn dood in 2007 veel manuscripten van zijn muziek nagelaten, die zij zal publiceren op een online platform en op zal nemen op CD. Dit wordt een heel bijzonder en mooi project. Voor meer informatie, zie haar website: www.helenabasilova.com

Irina Parfenova

Irina Parfenova studeerde piano aan de befaamde Gnesin’s Muziek-Pedagogische Academie in haar geboortestad Moskou. Ze maakte ook opnamen voor de Russische radio. In 1990 vestigde Irina zich in Nederland. Zij behaalde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag haar tweede pianodiploma. Zij is artistiek leider van Stichting Troupe A’dour, die door haar, samen met Pieter Scholten, is opgericht. Irina, werkzaam als pianiste en docente piano, en Pieter, o.a. werkzaam als regisseur en speldocent, hadden de behoefte om hun krachten te bundelen. Samen wilden ze eigen professionele muziektheaterproducties opzetten en uitvoeren voor verschillende doelgroepen. De stichting heeft ten doel een bijdrage te leveren aan de kunst- en cultuureducatie in de samenleving.

Dat doel probeert Troupe A’dour te bereiken door het ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van culturele activiteiten, theatervoorstellingen, concerten en workshops, trainingen en andere culturelere manifestaties. Bij voorkeur in samenwerking met andere organisaties, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Website: www.troupeadour.nl

Dit artikel delen: