Datum: 20 Oktober 2024
Aanvang: 14.30 uur (deuren van de zaal gaan om 14.00 uur open)
Locatie: De Schutse, Uithoorn

TANYA SCHAAP MET ‘HEIMATLIEBE’

Violiste Tanya Schaap verhuisde een paar jaar geleden naar een piepklein dorpje in de bergen van Duitsland. Daar ontstond het idee om een programma over de liefde voor iemands moeder- of vaderland te schrijven, met in het bijzonder Duitsland in de spotlights.

Het resultaat mag er zijn en gaat alle kanten op: van Bach naar Edith Piaf, van Astor Piazzolla naar het Berlijnse Palast Orchester. En terug.

‘Heimatliebe’ is een hilarisch en muzikaal hoogstaand programma geworden.
Voor deze gelegenheid heeft Tanya de handen ineen geslagen met drie gerenommeerde en eigenzinnige musici: Marc Bischoff – piano; Nils Fischer – slagwerk; Marijn van de Ven – contrabas. En uiteraard Tanya zelf: viool, zang en alle teksten.

BIOFRAFIE TANYA SCHAAP

Tanya Schaap speelt al vanaf haar elfde jaar viool. “Eigenlijk wilde ik cello leren spelen, maar op de muziekschool probeerde ik een cello van een vriendinnetje op mijn rug mee te nemen. Dat vond ik wel erg zwaar. Daar wilde ik mijn verdere leven niet mee rondlopen,” zegt de Vlaardingse, die rap overstapte op de viool en deze niet meer losliet. Dat Tanya Schaap al vroeg kennismaakte met muziek was niet zo verwonderlijk. Zij komt uit een muzikale familie. “Mijn vader was organist en mijn moeder pianist, dus de stap naar de muziekschool was niet zo groot en ik heb er uiteindelijk mijn werk van gemaakt.” Tanya Schaap studeerde klassieke muziek in Amsterdam, maar werd gegrepen door de Argentijnse muziek. “Ik heb les gehad van Carel Kraayenhof, die op zijn bandoneon speelde tijdens het huwelijk van Koningin Maxima en Koning Willem Alexander met die bekende traan van Maxima, die Carel Kraayenhof veel roem en werk bezorgde.

Bron: De Zee Theaterprodukties

Ze studeerde klassiek viool aan de conservatoria van Amsterdam en Rotterdam. Vervolgens vertrok zij naar Argentinië om daar verder te studeren bij Fernando Suarez Paz (de vaste violist van de legendarische bandoneonist en componist Astor Piazzolla). Buiten deze groep speelt zij ook in het ‘Café de los Maestros’ orkest uit Argentinië. Daar neemt ze samen met diezelfde Fernando Suarez Paz de vioolpartijen voor haar rekening. Met dit orkest, het Argentijnse antwoord op de Cubaanse Buena Vista Social Club, toerde Tanya over de gehele wereld.

TRIO TANGO EXTREMO

Sinds haar oprichting in 2003 heeft Tango Extremo een opmerkelijke ontwikkeling doorgemaakt. Het orkest heeft op praktisch alle grote en kleine concertpodia van Nederland gestaan, maar ook het buitenland heeft al vele malen met dit ensemble kennis mogen maken. De groep is opgericht door violiste Tanya Schaap, die vanaf dat moment de artistieke motor is achter dit trio. Het repertoire is heel breed en erg bijzonder in zijn stijl. Invalshoeken waaronder Europese en Zuid-Amerikaanse folklore, klassieke muziek, jazz- en Braziliaanse muziek worden gecombineerd met ‘tango nuevo’.

De groep heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in de muziek uit het Argentijnse Río de la Plata gebied en diverse cross-overs vanuit het ’tango nuevo’ idioom. Op nationaal gebied heeft het ensemble een niet meer weg te denken plaats in het Nederlandse muziekleven weten te veroveren. De groep speelt op de meest uiteenlopende podia, variërend van jazzfestival tot klassieke concertzaal tot tangosalon.

Ook buiten ons land maakt Tango Extremo furore. Er werd al getoerd in Spanje, Frankrijk, Portugal, België, Italië, Mexico, Verenigd Koninkrijk, Turkije, Koerdistan, Ierland, Kroatië, Rusland, China, Zuid-Afrika, Botswana, Bolivia, Uruguay, Zuid-Korea, Groenland, IJsland, Duitsland, Zwitserland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Ecuador en Colombia. Verder stond Tango Extremo als enige niet-Argentijnse orkest op het Buenos Aires Tango Festival in Argentinië: het meest prestigieuze Tango Festival ter wereld!

BIOGRAFIE MARC BISCHOFF – PIANO

‘Ik ben een freelance pianist, componist/arrangeur en producer voor wereldmuziek en jazz. Daarnaast ben ik muziekpedagoog bij  Codarts  (Conservatorium Rotterdam, Nederland)
Marc Bischoff, geboren in 1973 in Hannover (Duitsland) begon op zesjarige leeftijd met klassieke pianolessen. Toen hij elf was, kreeg hij les van Kurt Klose, die een indrukwekkende reputatie had opgebouwd als een van de beste Latin-pianisten en muziekleraren van Duitsland. Het was in deze tijd dat Marc in aanraking kwam met de inspirerende wereld van Latin Jazz en Afro-Cubaanse muziek. Kurt Klose liet hem kennismaken met de muziek van salsa pianolegende Eddie Palmieri, de virtuositeit van Michel Camilo en Gonzalo Rubalcaba en met jazzgiganten als Chick Corea, Herbie Hancock, Bill Evans en Keith Jarrett. Als eindresultaat van deze lessen en invloeden schreef Marc zich in 1995 in aan de enige Latijns-Amerikaanse muziekacademie van Europa, het Codarts Conservatorium in Rotterdam, waar hij in 2001 cum laude afstudeerde.

In 1996, nog tijdens zijn studie aan het conservatorium en pas in zijn tweede studiejaar, werd hij gevraagd om op te treden met Europa's bekendste Latin-Jazz-groep Nueva Manteca. In 1999, terwijl hij zijn studie voortzette, werd Marc gevraagd om Afro-Cubaanse ensembles te doceren bij Codarts. Vervolgens werd hem gevraagd om ook Afro-Cubaanse piano te leren. Tijdens zijn tijd bij Nueva Manteca ontmoette Marc Lucas van Merwijk die hem vroeg om zich bij zijn “Cubop City Big Band” aan te sluiten. Bovendien sloot Marc zich rond dezelfde tijd aan bij Nederlands beste Salsa-orkest “Rumbatá”. Nu, vele jaren later, heeft Marc met beide bands in vele landen op talloze festivals en concertzalen opgetreden. Hij heeft ook het podium gedeeld met internationale Latin- legendes, waaronder Alfredo “Chocolate” Armenteros (trompet), Nelson Gonzales (Tres) en Andy Gonzales (bas).

Gedurende deze tijd heeft Marc zich ontwikkeld tot een gerespecteerd Latin Jazz/Salsa arrangeur en producer. Als zodanig heeft hij veel liedjes gearrangeerd en gecomponeerd voor de Cubop City Big Band, Rumbatá, Rumbatá Big Band, Nueva Manteca en Gerardo Rosales, maar ook voor de European Broadcasting Union-Big Band en het gerespecteerde Metropole Orkest. Hij arrangeerde en coproduceerde het veelgeprezen debuutalbum “Thanks Joe Cuba” van Nils Fischer met medewerking van Alain Perez, Pepe Espinosa en Brian Lynch, evenals het debuutalbum “Renacer” van Fabian Nodarse en het nieuwe sensationele salsaduo “Doble Jugada”. Marc treedt momenteel op met Curaçao’s bekendste singer/songwriter Izaline Calister.

BIOGRAFIE NILS FISCHER – SLAGWERK

Percussionist Nils Fischer enjoys to work with his own groups TimbazoCaboCubaJazz and with Nueva Manteca as well as with many others, such as The Cubop City Bigband [for 17 years] and Drums United [12 years]. He has shared the stage with such luminaries as Giovanni Hidalgo, Pío Leiva, Orestes Vilató, Armando Peraza, Paquito D’Rivera and Chocolate Armenteros. He studied in Cuba, Brazil, Puerto Rico and at the Rotterdam Conservatory where he obtained his “Masters Degree Percussion” in 1996 cum laude. His teachers include Giovanni Hidalgo, John Santos, Jerry Gonzalez, Orestes Vilató, Roberto Vizcaíno, Panga and Anthony Carillo.

Bron: Viberate.com

Nils’ interest in music started at an early age, growing up in a musical family in Bremen, Germany. One of his earliest memories from childhood is his father practicing guitar before gigs at night. His own instrumental experience started when he began to attend piano lessons at the age of ten. He remembers: “One day my sister brought home a Paquito D’Rivera record with Daniel Ponce on congas – this changed my life, all I wanted from then on was to play percussion.” At that time, he would have never imagined that 20 years later he would find himself performing with Paquito in San Juan, Puerto Rico. Another milestone in Nils’ career was his 2014 performance at the prestigious Havana Jazz Festival with his own group CaboCubaJazz.

Nils has appeared on more than 60 albums as a recording artist.

End 2007 he released a CD with his own group Timbazo. It is entitled ¡Gracias Joe Cuba! and serves as a tribute to veteran percussionist Joe Cuba. Top artists including Brian Lynch, Alain Pérez , José “Pepe” Espinosa contributed to its making. The album – mixed by Jon Fausty – received rave reviews both at home and abroad. It was pre-nominated for the Latin Grammy Awards 2008 in four categories. TIMBAZO was nominated for the Mixed Magazine Worldmusic Award 2009.

In 2008, Nils – together with pianist Carlos Matos – founded CaboCubaJazz. “CaboCubaJazz melts two different cultures without any effort – sensational!” –  Volkskrant [national Dutch newspaper]. CaboCubaJazz‘ albums ‘Rikeza y Valor’ [2011] and Corason Africano [2017] are receiving great reviews internationally. The band is succesfully touring world wide.

In 2015 Nils releases his 2nd album with Timbazo – “Rumberos a Montón”. A joyful, exuberant all-star celebration featuring luminaries like Lucrecia, Changuito, Calixto Oviedo, Alexander Abreu, Carlos del Puerto, Julito Padrón & many others. 34 musicians contributed to the international recording sessions in Rotterdam, Antwerp, Barcelona, Atlanta, Havana, Turku, Phoenix, Detroit and New York. Arrangements by Alain Pérez, Marc Bischoff, Jan Hartong & Iván ‘Melon’ Lewis. Mastered by legendary engineer Bob Katz in Orlando, US.

Nils teaches at Codarts [Rotterdam Conservatory] and at the Pentaton Percussion School in Germany. He gave workshops in Spain, Malaysia, Belgium, Norway, the US, Great Britain, Finland and Austria. In 1995 he received the award for “outstanding service to Jazz education” in Los Angeles.

BIOGRAFIE MARIJN VAN DE VEN – CONTRABAS

Marijn van de Ven is muziekdocent bij Het MuziekCollectief te Leiderdorp. Hij is gespecialiseerd in pop, rock, jazz en funk. Denk aan Red Hot Chili Peppers, Jamiroquai, Miles Davis, the Beatles. Bron: Het MuziekCollectief

Marijn is naast docent ook actief als veelgevraagd sideman in de Nederlands jazzscene en heeft getourd en albums opgenomen met bands zoals: Tango Extremo, Redbourg Group, Liberati Quartet en Peter Somuah.

Marijn van de Ven geeft basgitaar- en contrabasles. Al vanaf kinds af aan geobsedeerd met de platen van The Rolling Stones en de Beatles die thuis gedraaid werden, begon hij vroeg met pianoles. Na het ontdekken van Weather Report en Red Hot Chili Peppers moest er iets met wat meer groove komen, en begon hij met basgitaar. Maar dat bleek nog niet genoeg: twee jaar later werd hij gegrepen door de jazz en richtte hij zich op de contrabas. Het resulteerde in een Cum Laude Bachelor aan het Rotterdams Conservatorium, waarna een Master aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag volgde.

Bron: Het MuziekCollectief

Kaarten bestellen
Dit artikel delen: