Datum: 16 Maart 2025
Aanvang: 14.30 uur (deuren van de zaal gaan om 14.00 uur open)
Locatie: De Schutse, Uithoorn
PROGRAMMA ‘DUO’S VOOR VIOOL EN CELLO’
Floor le Coultre – viool Het duo neemt ons mee op een enerverende muzikale reis. Met reflectieve muziek van Bach, vogelgezang in Rameau en Saint-Saëns en diens wilde Danse Macabre. In de tweede helft beleven we een verscheidenheid aan Oost-Europese sferen: het mystieke Castillo Interior van Vasks, virtuoze zigeunerdansen en een muzikale parel vol Boheemse ritmes en volksmelodiën: het duo van Martinu. Bach Cello Suite nr. 3: Prelude PAUZE Vasks Castillo Interior BIOGRAFIE LIDY BLIJDORP Lidy Blijdorp is een jonge celliste met een enorme vertelkracht. Op de Amsterdamse Cellobiënnale werd zij geprezen vanwege haar ‘onthutsende muzikaliteit’. In Parijs behaalde ze haar master met de hoogste onderscheiding (Première Prix avec Félicitations, 2011). lde Lidy speelde haar Artiesten Diploma recital aan de prestigieuze Chapelle Musicale Reine Elisabeth, waar ze studeerde bij Gary Hoffman. Lidy Blijdorp heeft gestudeerd bij Monique Bartels (Koninklijk Conservatorium, Den Haag), Michel Strauss (Conservatoire National Supérieure de Paris) en Gary Hoffman (Chapelle Elisabeth). Daarnaast volgde ze lessen bij Anner Bylsma en Dmitri Ferschtman. Lidy behaalde prijzen bij o.a. de Amsterdamse Cello Biënnale, het Grachtenfestival Conservatorium Concours, het SJMN, het Prinses Christina Concours en het Internationale Charles Hennen Concours. In 2014 won ze de Prix Académie Ravel (Frankrijk).
Lidy treedt op tijdens festivals als de Amsterdamse Cello Biënnale, het Grachtenfestival Amsterdam en het Janine Jansen Festival. Ook gaf ze recitals in België (Bozar en Flagey, Brussel), Frankrijk (Théâtre des Bouffes du Nord, Paris; Auditorium Maurice Ravel, St. Jean de Luz; La Lucarne, Arradon) en Japan (Kinan Hall, Wakayama; Bamboo Hall, Tokyo). In september 2015 gaf ze een Beethoven-recital met Maria João Pires in het Auditorio Nacional, Madrid. Als soliste speelde ze met verschillende orkesten. In 2013 speelde ze Dvorák, evenals een première van de Russische componist Sergej Yevtushenko met het State Hermitage Orchestra (St. Petersburg). Ook speelde ze met het Orchestre de Chambre de Wallonie (Bozar, Brussel, 2014), het Orchestre Philharmonique Royal de Liège (Flagey, Brussel; Salle Philharmonique, Liège, 2014), Camerata Amsterdam en het Nederlands Blazers Ensemble (Vredenburg, 2016). In april 2017 maakte ze een tournée met het NESKO. In 2018 trad ze op met het Orkest van de 18de Eeuw en het Orkest van het Oosten. In juni 2019 speelde ze de Rococo variaties met het Concertgebouw Kamerorkest. In 2020 soleerde ze met het Residentie Orkest. Lidy is tevens een gepassioneerd kamermusicus. Ze speelde jarenlang bij de Fancy Fiddlers, onder leiding van Coosje Wijzenbeek. Als kamermusicus trad ze op in New York (Sylff Chamber Music Seminar, Juilliard), Italië (Chiesa di San Domenico, Recanati) en Zwitserland (Ftan Festival). Twee cellostukken zijn opgedragen aan Blijdorp: Lidy’s Piece door de Australische componiste Kate Moore en Cello Song – as If door de Nederlandse componiste Ig Henneman. Sinds 2016 bespeelt Lidy de prachtige Italiaanse cello van Anner Bijlsma, haar ter beschikking gesteld via het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. “Rauw is het, gewaagd en eigenzinnig. Op haar langverwachte debuutalbum, dat niet voor niets Journeyers heet, neemt celliste Lidy Blijdorp de luisteraar aan de hand van werken van Kodály en Ravel mee op reis naar een heel eigen droomwereld. De eerste zin van het cd-boekje verklapt eigenlijk al waarom Journeyers een album is dat je onmogelijk maar één keer kunt luisteren, en dat je blijvend geboeid houdt. “Ik ben al heel lang verliefd op de muziek van Ravel”, schrijft Blijdorp daar. Ze is niet de enige. Maar als cellist ben je dan slecht af, want Ravel schreef niet voor een bezetting van cello en piano. Lidy Blijdorp boog die teleurstelling om in een buitenkans en waagde zichzelf aan een suite van drie korte bewerkingen van stukken orkestmuziek van Ravel voor cello en piano. Trefzeker buit ze de mogelijkheden van haar instrument uit: de kleuren, vondsten en Spaanse sferen spatten je tegemoet, terwijl je met een glimlach van instemming en verrassing terugdenkt aan het origineel. Het kan niet anders of Ravel was hier óók gelukkig van geworden. De beste erkenning van de kwaliteit van de bewerkingen vormt de overgang naar Ravels Sonate voor viool en cello : die voelt volstrekt organisch. Samen met violiste Rosanne Philippens, en steeds in strak samenspel, laat ze de muziek echt spreken. Risico´s nemen ze, pizzicati geselen als bijna knappende snaren je oor, je ruíkt de hars bijna. Ook de Sonate voor cello solo van Zoltán Kodály bloeit op onder Blijdorps alles vergetende, diep in de timbre-bibliotheek van haar instrument grijpende uitvoering. Zoveel kleuren, sferen, geuren – met Lidy Blijdorp is het reizen-in-muziek een zodanig aanstekelijk avontuur dat je niet kunt wachten op het volgende album”. BIOGRAFIE FLOOR LE COULTRE Floor Le Coultre, benoemd tot Jong Muziektalent Nederland in 2011, heeft zich geëtaleerd als gepassioneerd en communicatief kamermusicus. Ze begon op vierjarige leeftijd met vioollessen bij haar tante. Ze vervolgde haar studie bij Joyce Tan, Ilona Sie Dhian Ho, Pavel Vernikov en Ilya Grubert. In 2014 sloot ze haar Masters af met onderscheiding voor ‘meeslepend spel’ aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze vervolgde haar post-graduate studie in Italië (Fiesole, Bergamo en Portogruaro) voor 3 jaar dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Floor heeft verschillende prijzen gewonnen en trad op in concertzalen in China, Zuid-Korea, Europa, Zuid-Amerika en de USA. Floor heeft een vast duo met gitarist Martin van Hees als violiste en altvioliste. Tevens treedt ze regelmatig op met het Hermitage Kwartet, vormt ze een vast duo met pianist Maarten den Hengst en is ze duopartner met violist Tim Brackman op de viool en altviool. Daarnaast maakt ze deel uit van het Amsterdam Chamber Ensemble en het Arethusa strijkkwartet. Daarnaast is Floor een veelgevraagd kamermusicus in verschillende ensembles zoals Ludwig en New European Ensemble en tijdens festivals zoals het Stift Festival, Aurora Festival (voormalig) Peter de Grote Festival, Festival Classic Con Brio, Easter Chamber Jam festival, Ulverston festival, KMFE, Cividale festival. Als solist trad ze op met verschillende orkesten, waaronder het HJSO, Klassiek Collectief, Symfonie Orkest Eindhoven, Mira Orkest, FJO, Atheneum Kamerorkest , Jonge Eems-Dollard Philharmonie, Symfonie orkest Con Brio, Britten orkest. Floor heeft verschillende succesvolle cd’s opgenomen. Februari 2020 kwam de cd ‘Cuckoo’ uit samen met gitarist Martin van Hees. Deze cd bevat arrangementen van volksliederen uit Europa. Daarnaast heeft ze bijgedragen aan de cd ‘le nouveau salon’ met fluitiste Sarah Oakrat waarin Floor te horen is in een nieuwe versie van de fluitsonate van Prokofiev bij etcetera label. Met ensemble Ludwig en Barbara Hannigan maakte Floor de cd ‘Dance with me’ op Alpha classics. Tevens met Ludwig heeft ze de kamermuziek versie van Brandenburgse 5 opgenomen met Daria van den Bercken achter de vleugel. Met haar Arethusa kwartet komt binnenkort een cd uit met Brahms kwintet in samenwerking met Mikhail Zemtsov op altviool. Als docent is Floor verbonden aan de Davidsbündler Academie in Den Haag. Daarnaast gaf ze masterclasses in Cividale, Italië, op het Aurora festival en tijdens de Stift Musical Encounters. Floor bespeelt een Gand/Lupot viool uit 1813 en een Tubbs strijkstok uit c.a. 1890.
|
Kaarten bestellen |
Dit artikel delen: