Datum: 18 Februari 2024
Aanvang: 14.30 uur (deuren van de zaal gaan om 14.00 uur open)
Locatie: De Schutse, Uithoorn

PROGRAMMA


Ludwig van Beethoven (1770 – 1827): Vioolsonate No.7 Op.30 nr.2

  • Allegro con brio
  • Adagio Cantabil
  • Scherzo. Allegro – Trio
  • Finale

Amanda Maier (1853 – 1894): Vioolsonate in b.kl.t.

  • Allegro
  • Andantino
  • Allegro molto vivace

PAUZE

Christian Sinding (1856 – 1941): </spanSonate im Alten Stil in d.kl.t. Op.99

  • Moderato

Robert Schumann (1810 – 1856):  Vioolsonate nr. 2 Op.121

  • Ziemlich langsamlebhaft
  • Sehr lebhaft
  • Leise, einfach
  • Bewegt

TOELICHTING


Amanda Maier was een Zweedse violiste en componiste, die door haar huwelijk met Julius Röntgen een deel van haar leven in Amsterdam doorbracht. Op zestienjarige leeftijd ging Maier studeren aan het Conservatorium van Stockholm. Haar hoofdvak was viool, maar ze studeerde ook orgel, piano, cellocompositieleer en harmonie. In 1872 studeerde ze af. Tijdens haar studie kreeg ze ook les in dirigeren: ze was de eerste gediplomeerde vrouwelijke dirigent. Ze begon al direct concerten te geven in Zweden en daarbuiten. In die tijd kwamen ook de eerste composities uit haar pen, bestaande uit een vioolsonate, een pianoconcert en een vioolconcert. Hoewel de optredens van Maier na het huwelijk met Röntgen stopten verbleef ze wel in muzikale kringen. Ze maakte kennis met Edvard GriegAnton RubinsteinJoseph Joachim en Johannes Brahms. Uit het huwelijk kwamen twee kinderen voort, Julius jr. (aan wie zijzelf vioolles gaf) en Engelbert jr.. Ze kreeg tussen die twee kinderen minstens drie miskramen. Na de geboorte van Engelbert jr. bleef het sukkelen met haar gezondheid. Ze leed aan tuberculose en stierf in 1894.

Christian August Sinding was een Noors componistmuziekpedagoog en violist. Door velen wordt Christian Sinding naast Edvard Grieg als de belangrijkste romantische Noorse componist beschouwd, maar een 8-weeks NSDAP-lidmaatschap in de laatste levensjaren van de componist heeft er voor gezorgd, dat zijn muziek voor tientallen jaren werd geboycot en vergeten. De muziek van Sinding is niet zo typisch Noors als die van Grieg; er zijn sporen te vinden van de Noorse volksmuziek en folklore maar de stijl van Sinding heeft meer onder invloed gestaan van Liszt en Wagner.

BIOGRAFIE TOSCA OPDAM

De Nederlandse violiste Tosca Opdam wordt geprezen om haar “betoverende muzikale persoonlijkheid” en boeit met haar lichtgevende elegante uitvoeringen, muzikale intelligentie en een gave voor het vertellen van verhalen die virtuositeit overtreft.

Een nieuwe wereld opende zich voor violist Tosca Opdam, toen ze na de Jong Talent conservatoriumopleiding in haar geboortestad Amsterdam besloot om de studie in New York voort te zetten. Het gaf, naast haar muzikaliteit, vorm aan alle aspecten van haar leven. Tosca omschrijft zichzelf nu als “een product van twee werelden”, en omarmt typerende kwaliteiten van zowel Europa als de Verenigde Staten om haar persoonlijke uitdrukkingskracht in muziek te verrijken.

Oskar Back Vioolconcours

Tosca Opdam won de Eerste prijs in het prestigieuze Oskar Back Vioolconcours 2011 met haar uitvoering van Vieuxtemps’ Vijfde concert. De jury prees haar “prachtige lange lijnen” en haar “solistische kwaliteiten”. Ze keerde naar het Concertgebouw Amsterdam terug met een uitverkocht debuutrecital en voor een optreden ter ere van de grootse heropening van het Rijksmuseum.

Tosca volgde de Jong Talentklas aan het Conservatorium van Amsterdam bij Joyce Tan en Peter Brunt. Na haar studie bij Patinka Kopec aan de Manhattan School of Music behaalde ze haar Master of Music aan de Juilliard School of Music bij Catherine Cho en Sylvia Rosenberg.

Masterclasses met prominente musici zoals Pamela Frank, Theo Olof, Georgy Pauk, Candida Thompson, Frank Peter Zimmermann en Pinchas Zukerman brachten Tosca vele waardevolle inzichten.

Muzikale samenwerkingen

Vanaf haar orkestdebuut als solist op 11-jarige leeftijd heeft Tosca Opdam opgetreden met diverse orkesten. Haar optreden in het Bevrijdingsdagconcert 2015 werd bijgewoond door koning Willem-Alexander en koningin Máxima en op tv uitgezonden.

In recente samenwerkingen speelde Tosca de concerten van Berg en Tsjaikovski met het HumboldtOrchester, Sibelius met het Greenwich Village Orchestra, en Bartóks Tweede vioolconcert met de Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz.

In kamermuziek en recital ontmoette ze onder andere Inon Barnatan, Sol Gabetta, Olivier Patey en Maxim Rysanov. Tosca speelde op het Grachtenfestival Amsterdam, Delft Chamber Music Festival, Storioni Festival Eindhoven, het Siletz Bay Music Festival (VS), Festival Classica João Pessoa(Brazilië), en het Young Artists Program (Canada).

Multi-disciplinaire projecten

Tosca Opdam zoekt de balans tussen haar overtuigingen rond uitvoering, en een mate van vrijheid om de muziek waarlijk tot leven te brengen. Puur muzikale programma’s worden afgewisseld met optredens waarin beeldende kunsten, dans, wetenschap, mode en muziek onze ervaring van de afzonderlijke disciplines willen kleuren.

Tosca initieerde concertlezingen, onder andere in het Van Gogh Museum, Stedelijk Museum, en het Nationaal Maritiem Museum in Amsterdam, en het Mauritshuis in Den Haag. Ze werd gevraagd voor een speciaal gastoptreden met het Nationaal Ballet ter gelegenheid van hun jubileumprogramma 2013. In het Lincoln Center werkte zij samen met het New York City Ballet en The New York Choreographic Institute. Een recent project in New York betrof een innovatieve presentatie van Messiaen’s Quatuor pour la fin du temps met acteurs, musici en tekstprojecties.

Stichting Toscata

Stichting Toscata is opgericht in 2017 met als doel de wereldwijde promotie van klassieke en hedendaagse muziek, door educatie, vioolonderwijs, samenwerkingen met andere (kunst)disciplines, en verstrekking van compositie-opdrachten ter bevordering van het Nederlandse en internationale muziekleven.

Tosca Opdam bespeelt een Matteo Gofriller viool uit 1700, haar genereus ter beschikking gesteld door een particulier.

BIOGRAFIE NICOLAS VAN POUCKE

Nicolas van Poucke, a Dutch pianist, continues to dazzle audiences with his masterful performances and profound musical interpretations. Lauded as a “true poetic musicianby De Volkskrant, Nicolas’s musical journey began at the age of six, nurtured by his upbringing in a musically inclinedfamily. Under the tutelage of esteemed mentors such as David Kuyken, Jan Wijn, Martha Argerich, Murray Perahia, and Alfred Brendel, Nicolas honed his craft at the Conservatorium van Amsterdam.

Nicolas’s career has taken him to prestigious venues both in his native Netherlands and across theglobe. With numerous solo performances and collaborations with renowned orchestras, includingthe Dutch Chamber Orchestra, Nicolas continues to enchant audiences with his captivatingperformances. Notably, he made his London debut at the Royal Festival Hall with the Chineke! Orchestra, conducted by Roderick Cox, delivering a mesmerizing rendition of Beethoven’s thirdpiano concerto.

In addition to his captivating live performances, Nicolas’s discography showcases his versatility andartistry. His most recent album, a direct-to-disc recording of Chopin’s masterpieces, showcases his virtuosity and sensitivity, earning accolades from critics and audiences alike. Furthermore, therelease of “The Schumann Collection Vol. ll” has been met with great acclaim, further solidifyingNicolas’s reputation as a leading interpreter of Schumann’s works.

Despite his busy schedule, Nicolas remains committed to his roots, performing two recitals annually at the illustrious Concertgebouw, captivating audiences with his profound musicality andtechnical prowess.

Nicolas van Poucke’s journey as a pianist continues to unfold, promising audiences an ever-evolving exploration of musical excellence and emotional depth.