Datum: 15 Februari 2026
Aanvang: 14.30 uur (deuren van de zaal gaan om 14.00 uur open)
Locatie: De Schutse, Uithoorn

MARIGOLD PIANO QUARTET

Geïnspireerd door de goudsbloem (‘marigold’ in het Engels), een bloem die bekend staat om zijn veerkracht en levendige energie, brengt het Marigold Piano Quartet warmte en intensiteit in hun uitvoeringen. Opgericht in Amsterdam in 2022, bestaat de groep uit de Nederlandse violist Ruña ‘t Hart, de Britse violiste Connie Pharoah, de Nederlandse cellist Kalle de Bie en de Nederlands-Chinese pianist Mengjie Han. Ondanks dat ze een recente toevoeging zijn aan de kamermuziekscene, hebben ze al een sterke indruk gemaakt, met optredens in het Concertgebouw en op de Nederlandse klassieke zender radio 4.

Het kwartet belichaamt een gepassioneerde en oprechte benadering van kamermuziek en verkent repertoire uit alle tijdperken. Hun muzikale reis is sterk beïnvloed door het mentorschap van Eberhart Feltz, wiens begeleiding een sleutelrol heeft gespeeld bij het vormgeven van hun artistieke stem. Ze hebben hun vak ook aangescherpt door middel van masterclasses met wereldberoemde muzikanten, waaronder Luc-Marie Aguera van het Ysaÿe Quartet en Marc Danel van het Danel Quartet.

RUÑA ‘T HART – VIOOL

De veelzijdige violiste Ruña ‘t Hart (1992) maakt indruk door haar kwaliteiten als soliste en als warm pleitbezorgster van de kamermuziek. Haar muzikale interesse beslaat een breed gebied, uiteenlopend van barok tot hedendaagse muziek.

In december 2016 ontving zij in het Concertgebouw de prestigieuze vioolbeurs van het Kersjes Fonds, een belangrijke prijs die ieder jaar wordt uitgereikt aan een jong viooltalent in Nederland. Het Kersjes Fonds roemt in het juryrapport “het gloedvolle, intense spel met een persoonlijk verhaal” van Ruña en noemt haar “een (groei)diamantje dat van binnenuit straalt en muzikaal oplicht.”

Ruña begon op tweejarige leeftijd met vioolspelen. Vanaf haar tiende studeerde ze bij de bekende viooldocente Coosje Wijzenbeek en een jaar later werd ze toegelaten tot de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Ruña speelde jarenlang in de Fancy Fiddlers, een strijkersensemble onder leiding van Coosje Wijzenbeek. Tijdens de laatste jaren dat Ruña daarvan deel uitmaakte, heeft zij dit ensemble mogen aanvoeren. Als lid van de Fancy Fiddlers kreeg zij de kans om samen te werken met bekende musici als Janine Jansen en Menahem Pressler, en op te treden in zalen als het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam.

In september 2011 begon Ruña haar studie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Vera Beths. Ze behaalde haar masterdiploma in september 2018 met de onderscheiding cum laude. Omdat Ruña zich ook interesseert voor de historische uitvoeringspraktijk, volgde zij tijdens haar studie tevens lessen van Shunske Sato, zowel op moderne als op barokviool.

Verder volgde Ruña masterclasses bij onder andere Ray Chen, Philippe Graffin, Stephan Picard, Ulf Wallin, Clive Brown en Anner Bijlsma.

Ruña heeft een grote liefde voor de kamermuziek; ze speelt in verschillende bezettingen concerten in binnen- en buitenland.

Ruña werd uitgenodigd om op verschillende festivals concerten te geven, onder andere het Kamermuziekfestival Utrecht, het festival ‘Next Generation’ in Bad Ragaz, Zwitserland, het Grachtenfestival Amsterdam en de Internationale Fredener Musiktage in Freden, Duitsland.

In september 2018 is Ruña haar eigen kamermuziekserie gestart in de Engelse kerk op het Begijnhof te Amsterdam. De programmering wordt verzorgd door verschillende ensembles, niet alleen met muziek van componisten uit de afgelopen eeuwen, maar ook van componisten uit de eenentwintigste eeuw.

Ruña speelt op een viool van de achttiende-eeuwse Italiaanse bouwer Landolfi, met een negentiende-eeuwse strijkstok van de Franse bouwer Bazin. Deze viool en stok heeft zij kunnen aanschaffen met behulp van Stichting Eigen Muziekinstrument, het Dorrie Stoopfonds en het prins Bernhard Cultuurfonds.

CONNIE PHAROAH – ALTVIOOL

Connie is a dynamic British violist, captivating audiences across Europe as a soloist, chamber musician and orchestral leader.

Her extensive experience in chamber music is complemented by a passion for curating collaborative concerts. Her artistic and conceptual approach has been largely influenced by notable musicians encountered at festivals and residencies including Heidelberger Fruling, Yellow Barn, Ozawa Academy, Mendelssohn on Mull, AIMS Academy, Lac Leman, Llandtwitt, Stamford, Gstaad Festival, and Zermatt Music Festival. Connie’s performances at the 2019 and 2022 IMS Prussia Cove seminar concerts led to her regular participation in IMS Open Chamber Music sessions. A highlight of Connie’s recent achievements was her solo performances at the Schiermonnikoog festival, which promted an invitation to perform at Het Concertgebouw. Furthermore, Connie features on the recently released album “Soliloquies” alongside Maria Hegele and Anna Szalucka,  interpreting Frank Bridge’s Songs for voice, viola, and piano.

Based in Amsterdam, Connie is a member of the Marigold Piano Quartet, who recently took the Netherlands by storm, with performances at the Concertgebouw, Muzeikgebouw and multiple features on the Dutch classical Radio 4. The quartet, known for their passionate and sincere approach to chamber music, embraces works from various periods and frequently performs as a string trio. Connie enjoys playing across a spectrum of groups, ranging from

chamber to symphony orchestras. She has regular engagements with renowned orchestras such as the Amsterdam Sinfonietta, O’Modernt Chamber Orchestra, Concertgebouw Orchestra, 12 Ensemble, Netherlands Chamber Orchetsra and Netherlands Radio Philharmonic. Connie founded the Seida Ensemble, a string orchestra formed of compelling and progressive musicians based in Britain and Europe. Together with Emily Turkanik and Raphael Papo, Connie directs Seida Ensemble who recently launched their venture ‘music@work’ and who’s musicians have a drive to push the boundaries of their artistic potential and a passion for communicating to a variety of audiences and communities.

Connie’s musical journey includes past roles as the violist for the Ebenos and Serpentine Ensembles, exploring a fusion of wind and string repertoire. Her diverse experiences extend to performances at Wigmore Hall with the RCM Chamber Musicians and premiering contemporary chamber music with the Echo Ensemble. Beyond classical realms, Connie showcases her versatility as a violinist, having played in the Capital Orchestra and engaging with popular and jazz culture alongside emerging artists. Her involvement with popular artists and producers, including Max Richter, Joy Crookes, Max Pope, Hilts, and Ezra Lloyd Jackson, reflects her interest in composing and collaborative exploration. Connie actively supports Sarcoma UK through fundraising initiatives. Noteworthy events include a solo recital in London in March 2019, a christmas online performance with Bryony Gibson-Cornish and a virtual concert of Britten’s Lachrymae with Bradley Wood in 2020.

Connie began playing the violin and viola when she earned a place at the Royal Academy of Music to study the violin and viola under Erica Graigner de Sa and Jacky Woods, respectively. Whilst there her accolades included the John McAslan Violin Prize, Viola Prize, and Lower Strings Prize. She proceeded to study with Andriy Viytovych, Bryony Gibson-Cornish, and Gabrielle Lester at the Royal College of Music, where she graduated with first-class honors. As a principal violist for all college orchestras, Connie garnered recognition with the Viola Prize in her second year and benefited from memorable masterclasses with esteemed

musicians such as Lawrence Power, Maxim Rysanov, Antonello Farulli, Isabelle Villanueva, and Jennifer Stumm. Connie graduated from her master’s degree at the Conservatoire van Amsterdam with Nobuko Imai and Marjolein Dispa, with a ‘summa cum laude’ distinction for her final recital.

Connie plays on a Charles Coquet viola and an Emmanuel Carlier bow.

MENGJIE HAN – PIANO

“Music speaks to me in ways that words cannot, allowing me to express myself in a way that is visceral and pure. Taking to the stage and sharing a musical story with my audience is an experience that transcends language, one that I can only describe as magical. It’s a magic that I long to revisit time and time again, for there is no greater pleasure than feeling the music move through me and connect with others.”

“Ever since I was a kid I grew up listening to classical music. My dad was a passionate music lover and we would go to concerts regularly, but it wasn’t until the age of six that I discovered my passion for playing the piano. Not knowing how to read notes yet, I would spend hours on an electric keyboard trying to figure out the notes to the songs in the movie ‘The Sound of Music’ – a present given to me for my sixth birthday. The rest – like they say – is history!”.

On the 8th of November 2014 the Dutch pianist Mengjie Han won the Third Prize at the 10th International Franz Liszt Piano Competition in Utrecht, The Netherlands. He received his prize in the main hall of TivoliVredenburg, in the presence of Her Majesty Queen Máxima. During the Finals Han played Franz Liszt’s Totentanz with the Netherlands Radio Philharmonic Orchestra under the baton of James Gaffigan. The performance also won him the Capgemini Audience Award, voted for by the public present in the hall as well as online by the many followers world-wide.

As the first Dutch Prize winner of the Liszt Competition since nine years, Mengjie Han embarked on extensive concert tours both in the Netherlands and abroad, taking him to countries such as the USA, Turkey, Saudi-Arabia and Lithuania.

The leading Dutch newspapers called his performances during the competition “impressive”(NRC Handelsblad), “visionary” (de Volkskrant), “electrifying” (Trouw) and “unsurpassed”(de Telegraaf). The jury remarked that Han is a “… bold and noble performer who tackles the highest musical mountains with great skill and courage.”
Mengjie Han enjoyed his first major success at the age of 12, when he won the International Piano Contest Maria Campina in Portugal. In the same year, he gave his debut performance in the Great Hall of the Royal Concertgebouw in Amsterdam. He won First Prizes at the Steinway Piano Competition, the Young Pianist Foundation Competition and the Princess Christina Competition, which led to performances in North-America, Africa and Asia.


Next to his accomplishments as a soloist Han is a passionate chamber musician. Together with violinist Lea Hausmann and cellist Samuel Shepherd he founded the internationally renowned Amatis Trio in 2013, with whom he has won prizes at the International ‘Joseph Joachim’ Chamber Music Competition in Weimar, the International Schubert Competition in Graz and the International Haydn Competition in Vienna. The trio was named “New Generation Artists 2016-18” by the BBC as well as “Rising Stars” by the European Concert Hall Organisation, which led to a concert tour of the most important European concert halls in season 2018/19. They have performed in prestigious venues such as the Wigmore Hall in London and the Amsterdam Concertgebouw, following major successes at the International Parkhouse Award in 2015 and Dutch Classical Talent 2015/16. They have also been appointed the Kersjesprijs and were named Fellows of the Borletti-Buitoni Trust. Next to his work with the Amatis Trio Mengjie Han went on to form a new ensemble, the Marigold Piano Quartet.

Mengjie Han started playing the piano under the tutelage of Marlies van Gent at the Royal Conservatory of The Hague, before he finished his studies summa cum laude under Jan Wijn at the Conservatory of Amsterdam. Afterwards Han enrolled in the Piano Trio Master Studies with the Amatis Trio at the prestigious ‘Mozarteum’ University in Salzburg, under the tutelage of Prof. Imre Rohmann. Han has enjoyed significant musical influences from esteemed musicians such as Boris Petrushansky, Idil Biret, Jacques Rouvier, Menahem Pressler, Lukas Hagen, Rainer Schmidt and Dmitri Bashkirov, to name a few.

KALLE DE BIE – CELLO

Kalle (1994) begon met cello spelen toen hij zes jaar oud was. Vanaf 2008 studeerde hij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jeroen den Herder, Jelena Očić en Dmitri Ferschtman. Kalle sloot zijn studie aan de Universität für Musik und darstellende Kunst te Wenen bij de beroemde cellopedagoog Reinhard Latzko.

Kalle is een veelzijdig musicus met een grote passie voor kamermuziek. Van jongs af aan heeft Kalle veel kamermuziek gespeeld en heeft daarmee kunnen optreden in mooie concertzalen zoals het Concertgebouw, de Doelen en TivoliVredenburg.

Hij maakte deel uit van het kamerorkest de Fancy Fiddlers onder begeleiding van de bekende vioolpedagoog Coosje Wijzenbeek. Hier ontdekte hij zijn liefde voor het samenspel met anderen.

Solist

Kalle heeft de kans gekregen om meerdere keren te soleren met verschillende orkesten. Zo speelde hij het celloconcert van Schumann op tournee door Duitsland met het Betuws Symphonieorkest, voerde hij tijdens het Zutphen cellofestival het dubbelconcert van Vivaldi uit en soleerde hij tijdens de finale van het III Elsky Competition in Minsk in het celloconcert van Edward Elgar.

Combinatie met andere disciplines

In oktober 2016 kreeg Kalle tijdens het Nationaal Cello Concours te Amsterdam de Start-in-Splendorprijs, en won daarmee een avond carte blanche in Splendor Amsterdam. Hij creëerde een muzikale en visuele reis door de surrealistische wereld van de Franse componist Henri Dutilleux. Eerder werkte Kalle ook aan andere projecten met film, poëzie en dans. Daarnaast speelt Kalle bij het collectief Pynarello, dat naar alternatieve concertvormen zoekt.

Cello

Kalle bespeelt een prachtige Italiaanse cello uit 1870, gebouwd door Gaetano Chiocchi, hem ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Het is een bijzonder warm en kleurrijk instrument. Het poëtische karakter van het instrument spreekt Kalle bijzonder aan en hij is erg dankbaar om op dit instrument te kunnen spelen.

De vioolbouwer Gaetano Chiocchi stamde uit een voorname familie nabij Padua, waar hij in 1814 werd geboren. Chiocchi studeerde in eerste instantie filosofie en geneeskunde en leerde daarnaast ook goed viool en fagot spelen. In 1844 werd hij muziekdirecteur van het ballettheater van Padua. Hier kwam hij waarschijnlijk in aanraking met de toonaangevende vioolbouwer Giuseppe Ceruti, die hem voor de vioolbouw interesseerde. Desondanks was Gaetano Chiocchi, hoewel hij ook bij verschillende ateliers ideeën verzamelde, waarschijnlijk autodidact. Grote vioolbouwers uit het verleden als Stradivari en Maggini inspireerden hem en In 1858 begon hij met het signeren van zijn instrumenten. In totaal maakte hij zo’n vijftig uitstekende instrumenten.

Kaarten bestellen

Dit artikel delen: