Drie bespelers van vijf instrumenten: dat lijkt fysiek onmogelijk. Maar niet als je, zoals het Trio Parnasse, in verschillende stukken op wisselende instrumenten speelt, zoals zondagmiddag in de Thamerkerk.
Mark Snitselaar, klarinet en basklarinet, Janneke Zegveld, viool en altviool, stuwend bijgestaan door Wouter Bakker aan de vleugel, verzorgden met hun wisselend instrumentarium een concert dat bij het geconcentreerd luisterende publiek van de Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU) prima in de smaal viel. Het is bij muziekhistorici een vraag of Mozart zijn “Kegelstatt-Trio” inderdaad op de kegelbaan componeerde of gewoon thuis. Maar zeker is dat het Trio Parnasse dit openingsstuk op het maandelijkse SCAU-concert prachtig speelde. De klarinet en de altviool bleven nog aan zet in de twee warmbloedige delen uit de “Acht Stücke” van Max Bruch. “Een echte romanticus”, zoals Mark Snitselaar in zijn toelichting achter de microfoon vertelde. Aangenaam stroomden de volle vleugelakkoorden en de meeslepende melodieën van altviool en klarinet de oren van de luisteraars binnen.
Ook nieuwe klanken
Ten behoeve van het laatste stuk voor de pauze, de triosonate van de Engelsman Alan Richardson uit 1973, haalde Snitselaar zijn lange basklarinet uit de kleedkamer. Nu waren het gematigd moderne klanken en pittige ritmes die de musici aan hun instrumenten ontlokten. Dat deden ze met zoveel overtuiging dat de luisteraars zich dank zij het virtuoze en gretige spel graag lieten verrassen door dit korte werk, dat niemand in de zaal eerder zal hebben gehoord.
En wie kent de Nederlandse componist Hugo Godron? Hij is een van die goede Nederlandse componisten uit de twintigste eeuw van wie, ten onrechte, uitstekende composities in het vergeetboek van orkesten en kamermuziekensembles zijn geraakt. Zoals de door het trio gespeelde “Trio Occidentale”, voor klarinet, altviool en piano. Een leuk, toegankelijk stuk op dansante ritmes waarbij je eerder dacht aan mediterrane zon dan aan mistig laagland. Muzikaal bleven we daarna in warme streken, nu van Zuid Amerika, in de “Estaciones Portenas” van tangocomponist Astor Piazolla. “Denk bij deze muziek aan een getoonzette havenarbeider in de zomer en daarna in de winter”, zoals Mark Snitselaar toelichtte.
De“Estaciones”werden een mooie afsluiting van het slotconcert van de SCAU, dit seizoen.
De hartelijk applaudisserende concertgangers kregen de brochure met het nieuwe programma van de SCAU voor het seizoen 2016-2017 mee naar huis. De SCAU heeft de eerste prijswinnaar van het Internationaal harpconcours 2014, de jonge, in Engeland verdere studerende, harpiste Juliana Myslov, bereid gevonden naar Nederland te komen om in Uithoorn het nieuwe seizoen te openen met een harprecital op 25 september. De volledige seizoensfolder met het nieuwe concert- en kleinkunst programma van acht zondagmiddagen in de Thamerkerk is in de Hoeksteen beschikbaar in de bibliotheek en verder in de boekwinkels van Ten Hoope en Bruna.
Bob Berkemeier |