HANNES MINNAAR IS EEN WARE KLANKTOVENAAR Ruurd van der Weg
Uithoorn – Meesterpianist Hannes Minnaar kan toveren en betoveren met klank. Dat bewees hij tijdens een uitverkocht pianorecital op zondag 22 april j.l. in de Thamerkerk. Het was het slotconcert van het zeer succesvolle jubileumseizoen van de Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU), die dit jaar 25 jaar bestaat.
Klankwerelden
Of het nu gaat om de onbekommerde lyriek van een sonate van Schubert, de bijna religieuze verhevenheid van de Prelude, Aria en Finale van Franck, de melancholie van de negen Preludes van Fauré of de uitbundige Variaties van Brahms op een barokthema van Händel, Minnaar weet telkens meteen al met de eerste paar noten een hele klankwereld op te roepen. Hij vormt zijn spel vanuit de rust en hij is niet bang voor stiltes: zijn pianissimo’s houden toon en klinken prachtig uit. Ook zijn fortissimo’s mogen er zijn: ze klinken ongeforceerd, helder en open. Tegenwoordig maken veel pianisten er achter de piano nogal een voorstelling van, met gezichtsmimiek en grote gebaren. Minnaar doet daar niet aan mee. Hij probeert heel bewust zo bescheiden mogelijk te zijn, zodat alle energie naar het pianospel gaat. En dat is dus goed te horen!
Muziekminnaar
Bij het stuk van Franck geeft Hannes toe dat hij eerst niet door had hoe ingenieus het stuk in elkaar zit met thema’s die steeds in een andere vorm terugkeren. Hij heeft dat pas langzamerhand ontdekt en wil het nu graag laten horen in zijn spel. ‘Maar ach’, zegt hij erbij, ‘als je het niet hoort, is het gewoon een geweldig stuk’. Ook bij de Händelvariaties van Brahms geeft hij een toelichting. In de tijd van de industriële revolutie en grote veranderingen in de muziek (Liszt, Berlioz), grijpt Brahms terug op een thema en een vorm die toen al als ‘fossielen’ werden beschouwd. Brahms weet van geen ophouden en componeert maar liefst 25 variaties, met aan het eind dan nog een magistrale fuga. Hannes Minnaar speelt het prachtige stuk schijnbaar moeiteloos en geeft elke variatie zijn eigen karakter. Als toegift een eenvoudige Romance zonder woorden van Fauré. Een mooi besluit van een gedenkwaardig optreden van een pianist, die zijn achternaam eer aan doet: hij is een hartstochtelijke ‘minnaar’ van muziek, die met liefde en passie zijn luisteraars verleidt.
Een nieuw seizoen, een nieuwe locatie
Het optreden van Hannes Minnaar markeert niet alleen het einde van het jubileumseizoen van de SCAU, maar ook het einde van het tijdperk Thamerkerk. Met ingang van het seizoen 2018-2019 vinden de evenementen en concerten van de SCAU plaats op een nieuwe locatie: De Schutse, De Mérodelaan 1 te Uithoorn, oftewel de ‘tentkerk’ vlakbij winkelcentrum Zijdelwaard. Het spectaculaire openingsconcert is op zondag 16 september 2018, ’s middags om 14.30 uur. Vier handen, twee Russische zielen, één piano: Helena Basilova en Irina Parfenova, moeder en dochter, spelen de beroemde Fantasie van Schubert, de zes Duetten van Rachmaninov en ‘Moeder Winter’ van Helena’s vader, Alexander Basilov. Ze besluiten met pianistisch geweld: Le Sacre du Printemps van Stravinsky.
Noa Wildschut
Het nieuwe seizoen brengt verder twee programma’s rondom taal: taalcabaretier Wim Daniëls en schrijver Thomas Verbogt. Peter Heerschop keert terug met een splinternieuwe solo. De a capella groep New Amsterdam Voices komt zingen en het Osiris Trio viert zijn dertigjarig jubileum. Heel bijzonder is de komst van violiste Noa Wildschut, een jong aanstormend talent. Het Amsterdam Wind Quintet blaast ons het nieuwe jaar in. Abonnementen en losse kaarten kunnen vanaf nu besteld worden via de website van de SCAU: www.scau.nl. Daar is ook uitgebreide informatie te vinden over de optredende artiesten. |