Meteen toen het pianoduo Beth&Flo zondagmiddag in de Thamerkerk achter de vleugel had plaatsgenomen, spatten de muzikale vonken al af van meesterlijk pianospel.
De Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU) wist dat het duo (Elsbeth Remijn en Claudette Verhulst) succesvol was geweest op Nederlandse podia en van New York tot Sicilië. In de volle Thamerkerk zaten de beide pianistes zondag op het podium van de SCAU. Maar om te beginnen stonden ze, een beetje voorovergebogen. Zo speelden ze het felle en virtuoos geschreven openingsstuk, “The Aftermath”, van de jonge Nederlandse componist Ruben Naeff. Onmiddellijk was duidelijk dat beide musiciennes wat de techniek van het pianospel en muzikaliteit betreft sprankelende talenten zijn. Stormachtig was de toon gezet voor een fantastische muziekmiddag.
Alsof Johannes Brahms zelf verscheen
De dames hadden een toegankelijk programma gekozen. Zowel spelend op de vleugel als met hun vlotte en speelse toelichtingen zorgden ze ervoor dat het publiek een heerlijke middag had. De muzikale uitbeelding van de kangoeroes in het “Carnaval der dieren” van Camille Saent-Saëns werd zelfs verlevendigd met hupse hupjes vanaf de pianobank. Een wals van Johannes Brahms voor piano vierhandig werd even onderbroken door een liefdesliedje, waarbij bleek dat Beth en Flo tijdens het spelen ook lieflijk en glaszuiver konden zingen. De gebaarde bezoeker in de zaal, die enige gelijkenis met Brahms bleek te vertonen, werd zelfs onverwacht de geadresseerde van dat liefdesliedje. Door de charmante manier waarop dat gebeurde zal hij dat helemaal niet erg hebben gevonden. Het overige publiek trouwens ook niet. Dat de initialen van de toegezongen muziekliefhebber in de zaal ook J.B. bleken te zijn, was toeval.
De “Hongaarse dansen” van Brahms en de “Slavische Dansen” van Dvorak hoor je meestal in de versie voor orkest, maar oorspronkelijk zijn ze wel voor piano vierhandig geschreven. Zo klonken ze nu. Ook deze muziek was een kolfje naar de vaardige handen van de pianistes.
Enthousiast applaus
Na de pauze klonken twee delen uit de “Six Morceaux” van Serge Rachmaninov en twee “Ave Maria’s”, van Camille Saent Saëns en Alexander Rosenblatt, met fraaie vocale inbreng van de dames. Met de “Danse Macabre” van Saent Saëns en “Alice in Wonderland” van Rosenblatt eindigde het officiële programma. Gelukkig had het duo voor de pauze niet alle delen van het “Carnaval der dieren” gespeeld. Daardoor kreeg het enthousiast applaudisserende publiek het vrolijke laatste deel van het “Carnaval” nog als toegift.
De dit jaar vijfentwintigjarige SCAU is terug in de Thamerkerk op zondag 18 februari. Dan speelt het Limburgse blazersensemble Helicon een afwisselend programma met
werken van de grote componisten voor houtblazers. Op vrijdagochtend 2 februari verzorgt het Nationaal Symfonisch Kamerorkest met verteller Marius Schalkwijk in “De Schutse” twee volgeboekte ochtendconcerten voor leerlingen van de basisscholen met de muzikale sprookjes “Peter en de Wolf” en “De geschiedenis van het olifantje Babar”. Zie voor nadere informatie over de SCAU-programma’s de website van de SCAU, www.scau.nl.
|