Het was voor de Stichting Culturele Activiteiten Uithoorn (SCAU) eerst een bittere pil. De pittoreske Thamerkerk met zijn bijzondere ambiance leek eerst de enige plek voor de maandelijkse concerten en voor de lichte muze. Toen het gebouw begin dit jaar in de verkoop ging, moest met pijn in het hart afscheid van de“Parel aan de Amstel”worden genomen. Gelukkig kon de hele, al geplande, serie concerten en kleinkunstoptredens voor het seizoen 2018-2019 dank zij de vlotte medewerking en de gastvrijheid van de Protestantse Gemeente Uithoorn verhuizen naar De Schutse.
Feilloos afgestemd
De concertvleugel van de SCAU is uiteraard meeverhuisd. Het is voor De Schutse zeker een aanwinst dat daar permanent zo’n mooi instrument beschikbaar is voor muzikale omlijsting van bijeenkomsten en concerten in deze grote, mooie, lichte ruimte, midden in Zijdelwaard, met goede pauzevoorzieningen en veel parkeerruimte vlakbij. Dat zijn voor de SCAU stellig positieve kanten van de verhuizing, zoals zondag bleek uit de grote opkomst met rond 150 bezoekers in de zaal.”Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel”, zei SCAU-voorzitter Bob Berkemeier, met Johan Cruijff, in zijn openingswoord.
Wat op de vleugel mogelijk is, bleek zondagmiddag op briljante wijze door het concert van pianoduo Irina Parfenova en dochter Helena Basilova. Dit was het concert waarmee het eerste SCAU-seizoen in deze nieuwe omgeving werd geopend. Waarnemend burgemeester Heiliegers memoreerde in zijn openingstoespraak de vijfentwintig jaar waarin de SCAU al actief is in de Uithoornse samenleving. Door de SCAU werd ook op prijs gesteld dat verschillende raadsleden naar dit bijzondere openingsconcert waren gekomen.
Het pianistenduo had een prachtig programma bedacht. Na de melancholieke openingsmaten van Schuberts Fantasie in f klein volgden de stormachtige en briljant gespeelde delen van dit paradestuk voor pianoduo’s. Feilloos vlogen de vier perfect op elkaar afgestemde en soms over elkaar heen springende handen van de pianistes over de volle breedte van het toetsenbord. Meeslepend werd dit fantastische stuk vertolkt.
Vuurwerk
De daarna gespeelde zes duetten opus 11 van Rachmaninov zouden bedoeld zijn voor de salon, vertelde Ruurd van der Weg, voorzitter van de Sectie Muziek van de SCAU, in zijn toelichting. Maar de pianistes lieten bij hun knappe vertolking van de, afwisselend rustige en snelle, delen van deze zesvoudige reeks wel horen dat pianisten in zo’n Russische salon over technisch meesterschap moesten beschikken. Zoals het vol vuur en met enorm muzikaal enthousiasme spelende moeder-dochter-duo. Aangenaam was na de pauze de kennismaking met de compositie “Moeder Winter” van Helena Basilova’s vader, Alexander Basilov. Helena stelt zich het sympathieke doel de vele mooie composities die zij in dozen van haar overleden vader aantrof uit te geven en ook zelf te spelen.
Behalve Rachmaninov was ook Strawinsky voor haar vader een favoriete componist. In De Schutse zat niet het grote orkest dat diens“Sacre du Printemps” in de orkestbak bij een balletvoorstelling in Parijs uitvoerde, maar klonk de bewerking van Strawinsky zelf voor piano vierhandig. Ook al zat geen enorm orkest op het podium, dat dit baanbrekende werk uit 1914 ook in de minimale bezetting voor twee pianistes op één vleugel niets aan zijn wilde zeggingskracht heeft verloren, merkten de SCAU-bezoekers zonder voorbehoud. Wat een pianistisch vuurwerk werd daar afgestoken! Met een stukje Schubert als toegift werd de woeste golfstroom uit de vleugel weer naar een rustig kabbelend beekje geleid. Dat werd het slot van een prachtig openingsconcert.
Op zondag 14 oktober komt taalkundige en schrijver Wim Daniëls bij de SCAU praten over “De wondere wereld van de taal”. Informatie over programma en kaartverkoop: www.scau.nl. |