Omschrijving: ‘100 jaar Astor Piazzolla’ Carel Kraayenhof (bandoneon) en Juan Pablo Dobal (piano)
Datum: 11-10-2020
Aanvang: 14:30 uur

11 OKTOBER, 14.30 uur: ‘100 jaar Astor Piazzolla’
Carel Kraayenhof (bandoneon) en Juan Pablo Dobal (piano)

Met de theatervoorstelling ‘100 jaar Piazzolla’ eren bandoneonist Carel Kraayenhof en
pianist Juan Pablo Dobal hun muzikale idool en vader van de Tango Nuevo, Astor
Piazzolla, ter gelegenheid van zijn honderdste geboortejaar in 2021.

Kraayenhofs band met Piazzolla dateert van 1987, toen hij drie maanden voor de
maestro werkte in zijn Tango Apasionado in New York. Dobal, afkomstig van Buenos Aires, begeleidde zangeres Amelita Baltar — Piazzolla’s tweede vrouw — in Europa.

Juan Pablo Dobal (links) en Carel Kraayenhof

Astor Piazzolla

Astor Piazzolla: het symbool van de tango. Met de bandoneon, een soort accordeon met drukknoppen, als zijn vaste partner: ‘Het instrument is mijn tweede vrouw. Ik slaap ermee, ik heb het lief, ik sla het (mijn vrouw sla ik niet). […] Een deel van mijn lichaam.’ Piazzolla: de Argentijnse tangokeizer. Maar het ligt complexer. Alleen al omdat de tango hem eerst volstrekt niet interesseerde… Hij werd in 1921 geboren in Mar del Plata bij Buenos Aires. De familie verhuisde echter al snel naar New York. In de armenwijk Harlem groeit Astor als zoon van een armoedige kapper, die wél met de tango dweept, op tot straatschoffie. De jazz wordt al snel een grote lieveling van hem. En, voorwaar, Bach. Maar de tango? ‘Mij stoorde zijn passiviteit, zijn gelatenheid, zijn monotoon karakter. De vorm was mij te beperkt.’

Hij vertrekt naar Parijs, naar de beroemde pedagoge Nadia Boulanger. En het onverwachte maar onvermijdelijke gebeurt: Piazzolla, die een tweede Stravinsky wil worden wordt er gewezen op zijn oorsprong. Wanneer hij op de piano een paar noten tango voor Boulanger speelt, zegt ze streng: ‘Dát is Piazzolla – en de weg die u volgen moet.’

Terug dus naar Argentinië. Piazzolla richt in 1955 het Octeto Buenos Aires op. Hij vindt zijn stijl, de Nuevo Tango. De muziek van zijn vaderland, geïnjecteerd met Bach, Stravinsky en jazz. De spannendste tango ooit. Lang wil Argentinië er niet van horen: platenmaatschappijen boycotten hem, na een concert staan woedende Argentijnen hem buiten op te wachten. De bijl aan de wortels van de tango – nee! Maar dan zal hij toch met zijn Libertango, Adiós Nonino en zijn variant van De vier jaargetijden, de Cuatro Estaciones Porteñas, over immer in de buitenlucht werkende havenarbeiders, de Argentijnse harten veroveren. En niet alleen de hunne. Piazzolla behoort inmiddels tot de meest gespeelde modern-klassieke muziek.

Kaarten bestellen

Dit artikel delen: